Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Posiłki poza domem – co wybierać?

Paulina Jamrozik
Specjalista ds. żywienia

Kiedy stołujemy się poza domem, wydaje się nam, że nie jesteśmy w  stanie kontrolować tego, co jemy. Błędem jest przekonanie, że w restauracji skazani jesteśmy na spożywanie wyłącznie posiłków tłustych, bogatych w kalorie. Możemy nadal jadać w barze czy restauracji z przyjemnością. Jeśli dbamy o smukłą sylwetkę lub chcemy stracić zbędne kilogramy, przy doborze posiłku poza domem powinniśmy zwrócić uwagę na pewne szczegóły.


Fot. pixabay.com

Jakimi zasadami się kierować, gdy spożywamy posiłki poza domem?

Wybór odpowiedniego lokalu

Miejsca, które warto odwiedzać, to bary sałatkowe, kanapkowe, restauracje. Kategorycznie należy unikać lokali typu fast food. Dania typu fast food są bardzo popularne na całym świecie, nie można ich jednak zaliczyć do pełnowartościowych posiłków. Potrawy tego typu zawierają dużo tłuszczu, węglowodanów i soli. Warto zachować zdrowy rozsądek i ich unikać, a już na pewno nie jeść fast foodów codziennie! Częste jedzenie tego typu żywności może prowadzić nie tylko do otyłości, ale również do wielu innych chorób: m.in. nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki lipidowej i cukrzycy, najważniejszych czynników ryzyka poważnych chorób serca i naczyń krwionośnych.

Obróbka kulinarna

W restauracji należy wybrać danie odpowiednio przyrządzone, tzn. pieczone, duszone lub grillowane. Unikniemy wówczas zbędnych kalorii. Potrawy smażone i panierowane są przesiąknięte tłuszczem. Kaloryczność takiego dania może wzrosnąć nawet dwukrotnie.

Mięso

Jeśli jesteśmy smakoszami mięsa, należy zwrócić uwagę na jego rodzaj. Powinno się wybrać mięso drobiowe, cielęcinę lub wołowinę. Warto zrezygnować z wieprzowiny, pasztetów oraz tłustych kiełbas. Przykładowo 150 gramowa porcja kurczaka gotowanego w jarzynach ma jedynie 149 kcal i 9,6 g tłuszczu, natomiast ta sama porcja kotleta schabowego w panierce ma aż 526 kcal i 36,2 g tłuszczu.

Sosy

Unikaj potraw polewanych zawiesistymi, kremowymi lub śmietanowymi sosami. Zrezygnuj z dań, które zawierają dodatek majonezu oraz tłustych serów.

Kontroluj porcje

Jednym z podstawowych problemów podczas stołowania się w lokalu są duże porcje. Często stajemy się ofiarami różnorakich promocji, np. za nieznaczną dopłatą powiększone danie lub posiłek wzbogacony o napój (zwykle bogatokaloryczny). Działa wówczas prosty mechanizm. Im większa porcja, tym większe prawdopodobieństwo, że zjemy za dużo. Zapłaciliśmy za to, więc staramy się zjeść wszystko do końca. Zamawiaj tylko tyle, ile potrzebujesz, aby zaspokoić głód. Zrezygnuj z zamawiania przystawek i deserów. Wybierając mądrze dania w lokalach, możemy jeść spokojnie, bez obaw o zbędne kilogramy.

Rodzaj lokalu Co wybierać Czego nie wybierać
pizzeria pizzę z pomidorami, warzywami, owocami morza lub z mięsem kurczaka pizzy z salami, z mielonym mięsem, z dodatkiem sera
bar z hamburgerami kurczaka z grilla, hamburgera z dodatkiem mięsa drobiowego frytki, duże burgery
bar z befsztykami stek wołowy z grilla, rybę z grilla, sałatki bez dodatku śmietany i majonezu, ziemniaki w mundurkach, owoce krewetek smażonych w panierce, steków w sosach śmietanowych, puddingów
restauracja chińska zupy warzywne z mięsem kurczaka lub z krewetkami, warzywa z woka, kurczaka lub owoce morza, dania makaronowe dań z kaczki, słodko-kwaśnych kulek wieprzowych, smażonego makaronu
restauracja francuska rybę i mięso pieczone, dania z drobiu bez sosów śmietanowych, sałatki, warzywa, sorbety sosów śmietanowych i maślanych, warzyw z masłem, pasztetów
restauracja grecka sałatki (greckie, pomidorowe, ogórkowe), sos tzatziki, rybę pieczoną lub z grilla, świeże owoce, jogurt potraw z jagnięciny, klopsików, ostrych kiełbasek, deseru bakława
restauracja włoska spaghetti z sosami pomidorowymi, warzywnymi lub z owoców morza, np. neapolitańskie, szpinakowe, kurczaka i rybę z grilla spaghetti z sosami na bazie śmietany, masła, z dodatkiem tłustych mięs, np. carbonara, bolognese, lasagne
restauracja hiszpańska/portugalska paellę, dania z owoców morza, rybę z grilla, sałatki sosów oleistych i maślanych, smażonych ryb, pasztetów, smażonego kurczaka
restauracja japońska sushi, sashimi, sukiyaki, kurczaka teriyaki tempury (panierowanej w mące potrawy ze skorupiaków i ryb)
restauracja tajska rybę gotowaną na parze, sałatki z owocami morza, dania z warzyw smażonego makaronu lub ryżu, krakersów krewetkowych
13.12.2012

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta