Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Witamina B12

mgr inż. Beata Przygoda
Samodzielna Pracownia Wartości Odżywczych Żywności Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie

Nazwa witaminy B12 obejmuje grupę korynoidów zawierającą w swojej cząsteczce jon kobaltu. Występuje kilka form tej witaminy, które różnią się budową chemiczną oraz trwałością, a w organizmie łatwo przechodzą z jednej formy w drugą.

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek w organizmie człowieka. Odgrywa główną rolę w tworzeniu elementów morfotycznych krwi i otoczek nerwowych. Uczestniczy w syntezie białek i kwasów nukleinowych. Bierze udział w metabolizmie tłuszczu i węglowodanów. Witamina ta jest niezbędna w syntezie aktywnych koenzymatycznie form kwasu foliowego.

Niedobór witaminy B12 może powodować m.in.:

  • zaburzenia w układzie krwionośnym, wywołując: niedokrwistość złośliwą, niedokrwistość megaloblastyczną
  • zaburzenia w układzie nerwowym
  • zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka i zaburzeń we wchłanianiu
  • hiperhomocysteinemię.

Należy pamiętać, że duże ryzyko niedoborów witaminy B12 może się pojawić u osób nadużywających alkoholu, u ludzi w podeszłym wieku, u osób z chorobami układu pokarmowego oraz u wegetarian (głównym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego).

W przypadku tej witaminy również nie stwierdzono działań ubocznych nadmiernego jej spożycia. Zaobserwowano jedynie u niektórych osób spożywających przez dłuższy czas duże dawek witaminy B12 objawy uczuleniowe.

Źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego. Produkty roślinne nie zawierają witaminy B12. Dość duże ilości tej witaminy są syntetyzowane przez florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Największe jej ilości znajdują się w podrobach i w niektórych rybach.

Do głównych grup produktów dostarczających witaminę B12 w codziennej diecie zalicza się: mięso i jego przetwory, mleko i jego przetwory, ryby i ich przetwory, jaja.

Zawartość witaminy B12 w 100 g wybranych produktach spożywczych
mleko 0,40 µg
sery podpuszczkowe dojrzewające tzw. „żółte” 1,00–2,20 µg
sery twarogowe 0,70–0,90 µg
jaja 1,60 µg
wieprzowina 0,60–0,70 µg
wołowina 1,40 µg
mięso indycze 0,70–1,70 µg
mięso kurczaka 0,40 µg
Data utworzenia: 02.11.2011
Witamina B12Oceń:
(5.00/5 z 1 ocen)
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.