×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Kwasy omega-3

Kwasy omega-3
Fot. Stock.xchng/ lockstockb

Co to są kwasy omega-3 i jakie mają znaczenie dla mojego dziecka?

Kwasy omega-3 to jeden z rodzajów wielonienasyconych kwasów tłuszczowych o długim łańcuchu, w tym przede wszystkim kwas dokozaheksaenowy (DHA). Są one niezbędnymi składnikami diety, gdyż organizm człowieka nie może ich sam wytworzyć, a pełnią wiele ważnych dla zdrowia funkcji. Szczególnie dużą ich ilość stwierdzono w komórkach nerwowych (mózg) i komórkach siatkówki (oko).

Głównym źródłem kwasów omega-3 w diecie są:

  • mleko matki,
  • niektóre rodzaje mleka modyfikowanego dla niemowląt (nie wszystkie mleka są w nie wzbogacane),
  • ryby, przede wszystkim morskie.

Ponadto w aptekach dostępne są suplementy diety zawierające kwasy omega-3.

Czy mam podawać mojemu dziecku dodatkowo kwasy omega-3?

Zalecaną ilość DHA można łatwo dostarczyć w zbilansowanej diecie (tab.), także dziecku.


Tabela. Aktualne zalecenia dotyczące spożywania kwasów omega-3 (dokozaheksaenowego – DHA) i wskazań do dodatkowej suplementacji
Kto? Jak?

niemowlęta karmione piersią

  • nie ma potrzeby dodatkowej
  • suplementacji

niemowlęta karmione mlekiem modyfikowanym

  • mleko modyfikowane wzbogacone w DHA (DHA stanowi min. 0,3% wszystkich kwasów tłuszczowych w mleku)
  • dobrze zbilansowana dieta może pokryć zapotrzebowanie na DHA (p. tekst)
  • suplementacja preparatami DHA – uzasadniona, gdy spożycie DHA z pokarmem jest niewystarczające (p. tekst)

małe dzieci (<3. rż.)

  • DHA w ilości 150–200 mg na dobę
  • można uzyskać, spożywając 1–2 porcje zalecanych ryb* tygodniowo

ogólna populacja

  • 1–2 porcje zalecanych ryb tygodniowo
  • lub ok. 250 mg DHA na dobę

kobieta ciężarna

  • min. 200 mg DHA na dobę (w diecie lub suplementach)
  • może być 2–3 razy więcej

kobieta karmiąca piersią

  • min. 200 mg DHA na dobę (w diecie lub suplementach)
  • może być 2–3 razy więcej

Ryc. Orientacyjna zawartość kwasów omega-3 (w tym kwasu dokozaheksaenowego) w miligramach w porcji (100 g) różnych gatunków ryb, które podzielono na grupy zalecane i niezalecane do spożycia na podstawie ryzyka skażenia rtęcią obecną w środowisku (wg: Mozaffarian D., Rimm E.D. Scientific Advisory Committee on Nutrition. JAMA, 2006; 296: 1885–1899)

Jeżeli nie karmisz swojego dziecka piersią lub nie możesz dostarczyć zalecanej porcji DHA w pokarmach, podawaj mu dodatkowo odpowiednią ilość DHA w postaci suplementów diety. Porozmawiaj o tym z lekarzem.

Jeżeli karmisz piersią, pamiętaj o wprowadzeniu do swojej diety produktów bogatych w kwasy omega-3 w odpowiedniej, zwiększonej ilości (tab., ryc.).

Jaką ilość ryb podawać niemowlętom i małym dzieciom?

Małe dzieci (tzn. do ukończenia 2. rż.) powinny otrzymywać DHA w ilości około 150–200 mg w przeliczeniu na dobę, co można uzyskać, spożywając 1–2 porcje zalecanych, tłustych ryb tygodniowo (ryc.).


Artykuł pochodzi z przewodnika dla rodziców Pierwsze 2 lata życia dziecka wydanego przez Medycynę Praktyczną, Kraków 2012

27.04.2016

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.