Czy lekarz wykonujący pracę w POZ ma obowiązek odbierania telefonów w trakcie pracy?

05.03.2024

Odpowiedź

dr n. prawn. Tamara Zimna
Kancelaria Prawa Medycznego w Oświęcimiu

Przepisy prawa jednoznacznie wskazują, że telefon jest wyposażeniem niezbędnym do udzielania świadczeń lekarza POZ.1 Oznacza to, że lekarz wykonujący pracę w POZ ma obowiązek odbierać telefony w trakcie pracy, gdyż w ten sposób zapewnia dostępność do swoich świadczeń. Kwestią organizacji pracy jest to, czy w połączeniach z lekarzem pośredniczy inny personel przychodni (np. rejestracji), który przekierowuje do lekarza połączenia zewnętrzne. Możliwość uzyskania świadczeń POZ udzielanych na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub łączności (teleporady) powinna być zapewniona w wymiarze nie mniejszym niż 2 godziny tygodniowo.2

Teleporady w trakcie przyjmowania pacjentów stacjonarnie nie tylko dezorganizują pracę, lecz przede wszystkim uniemożliwiają przeprowadzenie teleporady w warunkach gwarantujących poufność.3 Taka organizacja pracy nie zapewnia ochrony informacji wrażliwych przekazywanych za pośrednictwem telefonu przed osobami nieuprawnionymi, a to narusza prawa pacjenta do zachowania tajemnicy i intymności.4

Teleporady powinny się odbywać zgodnie z harmonogramem wizyt stacjonarnych, lecz w godzinach niekolidujących z godzinami bezpośrednich wizyt pacjentów.

Przypisy:

1. Na podstawie pkt 3 lit. p) cz. V załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 540 z późn. zm.).
2. Zgodnie z § 8 ust. 8 zarządzenia Nr 79/2022/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (NFZ z 2022 r., poz. 79 z późn. zm.).
3. § 3 pkt 5) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1194).
4. Art. 13, art. 20 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1876 z późn. zm.).

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Placówki

Szukasz poradni, oddziału lub SOR w swoim województwie? Chętnie pomożemy. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki placówek.

Doradca medyczny

Twój pacjent ma wątpliwości, kiedy powinien zgłosić się do lekarza? Potrzebuje adresu przychodni, szpitala, apteki? Poinformuj go o Doradcy Medycznym Medycyny Praktycznej