Co warto mówić umierającemu? Jak można go wspierać w ostatnich dniach czy godzinach życia? – radzi dr Paweł Witt, doświadczony specjalista pielęgniarstwa opieki paliatywnej i psychoonkolog.
Prośby o opioidy lub pochodne benzodiazepiny, usprawiedliwienie nieobecności w pracy lub szkole, kosztowne badania lub zabiegi, zaświadczenie o potrzebie sprawowania opieki nad
dzieckiem lub zwolnienie lekarskie oraz zlecenie na refundowane wyroby medyczne w pewnych
okolicznościach są w pełni uzasadnione. Ale co zrobić, gdy okoliczności nie uzasadniają spełnienia
prośby?
Na pytanie przesłane do redakcji odpowiada dr n. prawn. Tamara Zimna.
Na pytanie przesłane do redakcji odpowiada dr n. prawn. Tamara Zimna.
Czy w sytuacjach wymienionych w punktach 1 do 5 rozp. MZ z 5 marca 2021 r. NIE WOLNO udzielić pacjentom teleporady?
W obliczu epidemii COVID-19 należy w miarę możliwości ograniczyć osobiste wizyty pacjentów wymagających ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych i w tym celu zapewnić pacjentom zdalny dostęp do usług (np. w formie elektronicznej) oraz zapewniać obsługę składanych na odległość wniosków np. w sprawie udostępnienia dokumentacji medycznej.
W pandemicznym przejściu z tradycyjnej formy kontaktu na teleporadę najtrudniej jest lekarzom, którzy patrzą na pacjenta z góry i w trzeciej osobie wydają paternalistyczne instrukcje. W tej covidowej formie kontaktu przetrwa ktoś, kto umie słuchać, parafrazować słowa pacjenta i językowo sprawić, aby pacjent poczuł się usłyszany – mówi dr Małgorzata Majewska z Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ.