mp.pl to portal zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów — prosimy wybrać:

Nagroda Alberta Laskera za rok 2009 w dziedzinie podstawowych badań medycznych, czyli jak przeprogramować komórki

01.02.2010
prof. dr hab. med. Marek Sanak
Zakład Biologii Molekularnej i Genetyki Klinicznej II Katedry Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Fundacja im. Alberta Laskera przyznała za rok 2009 nagrodę w dziedzinie podstawowych badań medycznych Johnowi Gudronowi i Shinyi Yamanace za odkrycia dotyczące możliwości przeprogramowania komórki. Termin ten oznacza zarówno odróżnicowanie komórek tkanki, które w ten sposób odzyskują możliwości podziałów i ponownego różnicowania się, jak i sterowanie różnicowaniem komórek, by zmusić je do nabycia oczekiwanych właściwości tkankowych.

John Gudron większość eksperymentów wykonał w latach 60. ubiegłego wieku na żabach. Ulubionym modelem eksperymentalnym Gudrona była afrykańska żaba szponiasta – Xenopus laevis. Po nieodwracalnym uszkodzeniu jądra komórkowego niezapłodnionego oocytu żaby, Gudron wstrzykiwał do niego jądro pobrane ze zróżnicowanej komórki żaby, na przykład pobieranej z nabłonka jelita. Były to pierwsze eksperymenty nad klonowaniem zwierząt, które u płazów okazało się łatwe i w około 30% wykonanych eksperymentów prowadziło do rozwoju prawidłowych kijanek. W przypadku użycia komórek somatycznych kijanek udało się klonowanie płodnych żab. W ten sposób zostało udowodnione eksperymentalnie, że w jądrze komórek somatycznych znajduje się komplet informacji genetycznej, potrzebnej do prawidłowego rozwoju całego organizmu.

O tym się mówi
  • Zdrowie. Zmiany, ale jakie?
    Mimo że media piszą o karuzeli stanowisk w resorcie zdrowia i NFZ, jest kilka takich, na których zmian nie było, czego premier (oraz jego otoczenie) nie rozumie i – co więcej – tych zmian się domaga.
  • Ile szpitali potrzebujemy w Polsce?
    Żaden szpital nie zostanie zamknięty. Ale co to w zasadzie znaczy „szpital” i czy brak zagrożenia likwidacją oznacza brak zmian?
  • Pozorny sprzeciw
    Ministerstwo nauki tworzy grunt pod umożliwienie kontynuowania kształcenia przyszłych lekarzy w szkołach, które nie mają wymaganego zaplecza dydaktycznego – uważają przedstawiciele samorządu lekarskiego.