Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Uczucie zimna po zakończonym treningu – jak temu zapobiegać?

dr Andrzej Grzelak
fizjolog wysiłku fizycznego i sportu, trener, instruktor fitness, specjalista treningu zdrowotnego

Dlaczego niektórzy ćwiczący skarżą się na znaczne uczucie zimna po zakończonym treningu i jak temu zapobiegać?

zimno po treningu
Fot. pixabay.com

Dokładna odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od wielu czynników, m.in. rodzaju wysiłku, jego intensywności, czasu trwania, warunków, w jakich się odbywa oraz osoby, która go wykonuje. Najogólniej rzecz ujmując, powodem może być opóźniona reakcja procesów termoregulacyjnych, których zadaniem jest utrzymywanie względnie stałej temperatury ciała. W dużym skrócie można przyjąć, że homeostaza termiczna ustroju zależy od dynamicznej równowagi między ilością ciepła wytwarzanego przez organizm i/lub pozyskiwanego z zewnątrz a ilością ciepła rozpraszanego do otoczenia.

Podczas intensywnego wysiłku fizycznego, tempo przemian metabolicznych w organizmie może zwiększyć się 15–20-krotnie w stosunku do warunków spoczynkowych, co w konsekwencji powoduje znaczny przyrost szybkości wytwarzania ciepła przez pracujące mięśnie (ok. 80% całej ilości energii uwalnianej podczas pracy mięśniowej przekształca się w energię cieplną). W celu utrzymania względnie stałej temperatury ciała, następuje uruchomienie mechanizmów eliminacji ciepła, poprzez zwiększenie przepływu krwi przez skórę i nasilenie procesów rozpraszania ciepła (do których zalicza się przewodzenie, promieniowanie, konwekcję i pocenie oraz parowanie potu). W przypadku nagłego zaprzestania wysiłku fizycznego i opóźnionej reakcji procesów termoregulacyjnych, może dochodzić do utrzymywania się wzmożonej i nadmiernej utraty ciepła przez organizm w stosunku do jego wytwarzania.

Wychłodzeniu organizmu może sprzyjać też duża ilość potu na skórze, mokre ubranie oraz niska temperatura otoczenia, wiatr, deszcz i duża wilgotność. Ponadto, osoby o niskim poziomie tkanki tłuszczowej i/lub niewielkiej masie mięśniowej mogą być predysponowane do szybszego odczuwania chłodu. U niektórych osób, powodem może być też osobniczo uwarunkowana nadmierna wrażliwość na odczucia termiczne. Również odwodnienie organizmu może zaburzać prawidłowy przebieg procesów termoregulacyjnych.

Aby temu zapobiegać, należy unikać nagłego zaprzestania wysiłku. Stosować fazę „uspokojenia i wyciszenia” poprzez wykonywanie pracy o zmniejszającej się intensywności przez ostatnie 5–10 minut zaplanowanego wysiłku. Pozwala to na stopniowe zwalnianie i unormowanie się procesów metabolicznych i termoregulacyjnych. Ponadto, w chłodnym, wilgotnym, wietrznym otoczeniu, niezwykle istotny jest właściwy ubiór zapobiegający nadmiernemu przepoceniu i/lub przemoczeniu i/lub wychłodzeniu.

12.05.2017

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?