Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Trudny dialog – jak rozmawiać z nastolatkami o seksie?

29.01.2018
dr n. med., mgr psychologii Agnieszka Lelek
Oddział Psychiatrii Szpitala Specjalistycznego im. L. Rydygiera w Krakowie

mgr Kaja Wieczorek-Socha, psycholog, neurobiolog
Oddział Psychiatrii Szpitala Specjalistycznego im. L. Rydygiera w Krakowie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Proszowicach

Wprowadzenie

Większość osób zajmujących się praktyką kliniczną postrzega rozmowy na temat seksualności jako problematyczne. Podejmując tematykę seksualną z pacjentami nastoletnimi, możemy mieć wrażenie, że przekraczamy granice intymności i angażujemy się w zagadnienia, które kulturowo postrzegane są jako sfera prywatna. Jednak w przypadku nastolatków pominięcie zagadnień rozwoju seksualnego jest zlekceważeniem fundamentalnych problemów okresu dojrzewania. Należy tu podkreślić, że edukacja seksualna powinna dotyczyć nie tylko metod antykoncepcji, ale również rozwoju fizycznego, w tym postrzegania i akceptacji swojego rozwijającego się ciała przez nastolatka. Jej założeniem jest także pomaganie młodym ludziom w budowaniu umiejętności komunikowania swoich potrzeb, aby potrafili podejmować świadome decyzje dotyczące seksu i swojego zdrowia seksualnego. Warto też pamiętać, że w rozmowach o seksie pośrednio poruszane są niezwykle ważne kwestie, takie jak rozumienie przez nastolatków tego, czym jest intymność, atrakcyjność czy uczuciowość.

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Konferencje i szkolenia

Kraków – 28–29 listopada 2019 r.: Interdyscyplinarna opieka specjalistyczna nad chorym dzieckiem, szczegółowe informacje »

Przegląd badań