×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Czym jest gęstość energetyczna?

dr n. med. Dominika Wnęk

Gęstością energetyczną nazywamy ilość kalorii, która przypada na jednostkę objętości pożywienia (np. kcal/ml). Można się także spotkać z definicją, która podaje ilość kcal w odniesieniu do masy produktu (kcal/g lub kcal/100 g).


Fot. pixabay.com

Zaproponowano następujący podział pod względem gęstości energetycznej na produkty o:

  • bardzo niskiej gęstości energetycznej: <60 kcal/100 g – zalicza się tu prawie wszystkie owoce, warzywa nieskrobiowe, zupy przygotowywane bez śmietany i zasmażki, niesłodzoną kawę i herbatę oraz napoje typu light
  • niskiej gęstości energetycznej: 60–150 kcal/100 g – produkty pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych, chude mięsa, mleko i produkty mleczne niskotłuszczowe, banany, ziemniaki i bataty
  • umiarkowanej gęstości energetycznej: 160–390 kcal/100 g – pieczywo, sery, tłuste mięsa, awokado, suszone owoce oraz beztłuszczowe przekąski
  • wysokiej gęstości energetycznej: 400–900 kcal/100 g – żywność wysokoprzetworzona, chipsy, wyroby cukiernicze, słodycze, orzechy i masła orzechowe, nasiona, tłuszcze, oleje, majonez i gotowe sosy sałatkowe.

Produkty o bardzo niskiej i niskiej gęstości energetycznej charakteryzują się dużą zawartością wody i błonnika pokarmowego, a mniejszą ilością tłuszczów i cukrów. Zawierają one niewielką ilość kcal, w stosunkowo dużej porcji. Z kolei żywność o wysokiej gęstości energetycznej zawiera znaczną liczbę kalorii w niewielkiej porcji. Uważa się, że takie produkty powinno się w diecie znacząco ograniczać (z pewnymi wyjątkami). Warto podkreślić, że wśród żywności o umiarkowanej i wysokiej gęstości energetycznej znajdują się także produkty korzystne dla zdrowia, których nie należy wykluczać z diety. Zalicza się tu: awokado, orzechy i nasiona oraz oleje roślinne.

Piśmiennictwo

  1. Rolls B.J.: Dietary energy density: Applying behavioural science to weight management. Nutr. Bull. 2017 Sep; 42(3): 246–253. doi: 10.1111/nbu.12280. Epub 2017 Aug 15. PMID: 29151813; PMCID: PMC5687574.
  2. Robinson E., Khuttan M., McFarland-Lesser I. i wsp.: Calorie reformulation: a systematic review and meta-analysis examining the effect of manipulating food energy density on daily energy intake. Int. J. Behav. Nutr. Phys. Act. 2022; 19: 48 (2022). https://doi.org/10.1186/s12966-022-01287-z
  3. https://www.damianparol.com/gestosc-energetyczna/
30.11.2022
Zobacz także
  • Wysokokaloryczna dieta może zwiększać ryzyko raka przewodu pokarmowego
  • Przyczyny niedowagi i sposoby zwiększenia kaloryczności diety
  • Dlaczego ciągnie nas do wysokokalorycznej żywności?
Inne pytania
  • Kandydoza jelita grubego
  • Co mogę jeść po usunięciu woreczka żółciowego?
  • Pieczywo chrupkie w diecie redukcyjnej
  • Dobrze przyswajalne źródła wapnia i magnezu w diecie wegańskiej
  • Produkty zalecane osobom z dną moczanową
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 12 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Zbiórka dla szpitali w Ukrainie!
Poradnik świadomego pacjenta