Dr hab. Maciej Wybraniec omawia wskazania do zamknięcia uszka lewego przedsionka, podkreślając korzyści tego zabiegu szczególnie w grupie chorych o wysokim ryzyku udaru niedokrwiennego oraz krwawienia.
Czy zaburzenia żołądkowo-jelitowe, zwłaszcza zatrucie pokarmowe, biegunka, zaburzenia wchłaniania czy zaburzenia po antybiotykoterapii, wpływają na skuteczność leków z grupy NOAC?
W artykule na przykładzie kolejnych elektrokardiogramów 74-letniego mężczyzny po przebytej 2 lata wcześniej zakrzepicy żył głębokich, który odstawił leczenie przeciwkrzepliwe, omówiono ewolucję EKG w przebiegu zatorowości płucnej - przemijający blok prawej odnogi pęczka Hisa, pojawienie się głębokich ujemnych załamków T i wydłużenie odstępu QT.
W kolejnym odcinku cyklu omówiono algorytm pomocny w różnicowaniu ostrej zatorowości płucnej i ostrego zespołu wieńcowego u pojawiających się na ostrym dyżurze chorych z bólem w klatce piersiowej i/lub dusznością oraz ujemnymi załamkami T w EKG spoczynkowym.
Interakcje leków często spotyka się w opiece podstawowej i zazwyczaj można je przewidzieć. Kluczowe dla bezpieczeństwa pacjenta jest zidentyfikowanie najważniejszych i klinicznie istotnych interakcji.
Dziewczynka zgłosiła się do poradni dermatologii dziecięcej z powodu zmiany zlokalizowanej na części bliższej kończyny górnej prawej. Po raz pierwszy zmiana w postaci skupiska grudek koloru czerwonego oraz cielistego pojawiła się u niej w 5. roku życia.
Na badanie ultrasonograficzne jamy
brzusznej zgłosiła się 30-letnia kobieta ze stomią w prawym dole biodrowym. Dwa miesiące wcześniej w trakcie cięcia cesarskiego uszkodzono jej
jelito, co stanowiło podstawę do podjęcia przez
chirurga decyzji o wyłonieniu stomii.
Praktyczne zalecenia dotyczące prawidłowej techniki inhalacji, które można wydrukować rodzicom zlecając lek do podawania wziewnego. Pamiętaj, że od prawidłowego podawania leku zależy jego skuteczność.
Mimo że media piszą o karuzeli stanowisk w resorcie zdrowia i NFZ, jest kilka takich, na których zmian nie było, czego premier (oraz jego otoczenie) nie rozumie i – co więcej – tych zmian się domaga.
Ministerstwo nauki tworzy grunt pod umożliwienie kontynuowania kształcenia przyszłych lekarzy w szkołach, które nie mają wymaganego zaplecza dydaktycznego – uważają przedstawiciele samorządu lekarskiego.