mp.pl to portal zarówno dla lekarzy jak i pacjentów. Prosimy wybrać:

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Opinie

  • Pokusa niełączenia

    Czy współistnienie prywatnych gabinetów, poradni, klinik i placówek publicznych, w których pracują ci sami lekarze, jest źródłem patologii? Zapewne tak. Czy takie sytuacje są nagminne? Raczej nie. Czy należy w związku z tym je tolerować? Oczywiście, że nie. Czy receptą powinien być zakaz łączenia pracy w publicznym i prywatnym sektorze? Po trzykroć: nie – pisze Małgorzata Solecka.

  • Śmierdzące jajo

    Zakaz łączenia pracy w prywatnej i publicznej ochronie zdrowia mógłby być impulsem, który wyzwoli działania prowadzące do rzeczywistej naprawy publicznego lecznictwa.

  • Zabrakło wizji zmian

    Wszyscy wiemy, jak ważne i pilne jest przygotowanie zmian w systemie opieki zdrowotnej, ale zmiany te powinny być wpisane w długookresową strategię działania.

  • Deszcz (wirtualnych) pieniędzy

    Złożony przez posłów Lewicy projekt nowelizacji ustawy, przewidujący radykalne zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia już wywołał reakcję Ministerstwa Zdrowia. „Rząd sypnie groszem w 2020 roku” – zapowiada jeden z popularnych portali. Jak będzie naprawdę?

  • Co nas czeka w 2020 roku

    Protesty pracowników, wzrost płac, a więc i kosztów dla szpitali, przepisy umożliwiające zatrudnianie kadr medycznych spoza UE, nowe źródła przychodów dla NFZ... Co za 12 miesięcy uznamy za zjawisko, które zdeterminowało rok 2020 w ochronie zdrowia?

  • Rok 2019: przeciąganie liny

    Czy „Polska to chory kraj”, system jest w rozsypce, szpitale balansują na krawędzi bankructwa, kolejki się wydłużają? Czy też sprawy idą w dobrym kierunku, mamy spektakularny wzrost finansowania, lekarzy przybywa w tempie geometrycznym, pacjenci zyskują coraz lepszy do nich dostęp?

  • Z dziejów otyłości

    Stoimy u progu pandemii otyłości – ostrzega WHO. Termin ukuto w 2001 roku, ale sam problem jest o wiele starszy. Podobnie jak body shaming, metody odchudzania rodem z koszmarów czy wegetarianizm, które bynajmniej nie są wynalazkami współczesności.

  • Dokąd zmierza ochrona zdrowia w Polsce?

    To retoryczne, wydawałoby się, pytanie wraca jak bumerang przy okazji każdego „przetasowania” w polityce czy sypnięcia kolejnych obietnic wyborczych - pisze Zdzisław Szramik, wiceprzewodniczący ZK OZZL.

  • Czas prezentów

    Bartosz Arłukowicz „poważnie rozważa” wystartowanie na przewodniczącego Platformy Obywatelskiej. Gdyby słowo zmieniło się w czyn, a zwłaszcza gdyby były minister zdrowia rzeczywiście został przewodniczącym PO, byłby to prezent, o jakim partia rządząca zapewne nie ośmiela się nawet śnić.

  • Krecia robota na wizji

    Mimo że wiedza na temat trudnej sytuacji chorych psychicznie jest powszechna, mimo wielu wygłaszanych publicznie ogólnie słusznych opinii i szczerych deklaracji wsparcia, gdy przychodzi do konkretnych działań, bywa co najmniej różnie. Albo wprost beznadziejnie – jak podczas niedawnego odcinka Dzień Dobry TVN.

  • Sprzężenie zwrotne czy skandal nad skandale?

    Limity na wykonywanie badań dla lekarzy je zlecających to naturalne następstwo niedofinansowania służby zdrowia, braku rzetelnych wycen świadczeń ambulatoryjnych, zawężonego spektrum badań będących w kompetencji lekarza POZ i wielu, wielu innych czynników – uważa Maciej Biardzki.

  • Historia zatoczyła koło

    Historia obecnej reformy ochrony zdrowia sprowadza się do tego, czym była historia gospodarki PRL: szukania jakichś innych sposobów skłonienia podmiotów leczniczych do optymalizacji kosztów, podnoszenia jakości świadczeń i wytwarzania ich w odpowiedniej liczbie - pisze Krzysztof Bukiel.

  • Czy rezygnacja prof. Czauderny to zapowiedź domina?

    Kilka dni po konferencji dotyczącej planów Agencji Badań Medycznych na 2020 rok prezes ABM zrezygnował ze stanowiska. Biorąc pod uwagę, że prezesem został we wrześniu, rezygnacja uruchomiła falę uzasadnionych spekulacji.

  • Mamy diagnozę – cierpimy na nadużywanie!

    Masz niskie ciśnienie? Nie pij kawy! Lepiej zadzwoń do szpitala i… poproś o informację publiczną. Ciśnienie podniosą Ci w 4 minuty.

  • Urzędnik już nie przekaże informacji mediom?

    Ministerstwo Zdrowia każe swoim pracownikom podpisywać zobowiązanie, że nawet po zakończeniu pracy w resorcie nie będą przekazywać „informacji nieujawnionych”. Złamanie zakazu ma skutkować postępowaniem sądowym.

  • Podważanie fundamentów

    Wygląda na to, że reforma publicznej ochrony zdrowia będzie musiała faktycznie stać się priorytetem obecnego rządu, nawet jeżeli dotychczas traktowana była jedynie jako element propagandy.

  • Złe skutki centralnego planowania

    Rozwiązaniem problemów związanych z leczeniem nowotworów (i innych schorzeń) jest stopniowe, ale konsekwentne zmniejszanie udziału środków publicznych w finansowaniu leczenia Polaków. Więcej środków publicznych to jednocześnie więcej środków źle (a nie lepiej) wydawanych.

  • Czemu służy służba zdrowia

    Pytanie postawione w tytule jest tylko pozornie dziwne i niepotrzebne. W rzeczywistości jest odwrotnie. Takie pytanie trzeba sobie postawić i na nie odpowiedzieć, bo od tego zależy jak służba (ochrona) zdrowia będzie funkcjonować. Jest to zwłaszcza ważne, gdy mówimy o ochronie zdrowia finansowanej ze środków publicznych.

  • Co wiemy po exposé?

    Co wiemy o planach rządu w obszarze ochrony zdrowia po exposé premiera Mateusza Morawieckiego? Zaskakująco dużo. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, jak niewiele czasu – i uwagi – premier poświęcił kwestiom związanym z tym tematem.

  • Perspektywa czteroletnia

    Od wielu kadencji ochrona zdrowia uwikłana jest w pułapkę tymczasowości. Polityka zdrowotna kreowana przez Ministerstwo Zdrowia jest związana przede wszystkim z bieżącymi problemami, markując jedynie dyskusję o przyszłości ochrony zdrowia.

1141 artykułów - strona 1 z 58

O tym się mówi

  • Utracone zaufanie
    To co minister mówi publicznie, tylko potwierdza, że dwa lata temu po prostu wykorzystano naszą dobrą wolę. Dlatego podjęcie walki jest konieczne. Historia pokazuje, że innej drogi nie ma – mówi Łukasz Jankowski, prezes ORL w Warszawie.
  • Porozumienie w sprawie kontraktowania w POZ
    Z Jackiem Krajewskim, prezesem Federacji Porozumienie Zielonogórskie o kontraktach na 2020 rok oraz wyzwaniach dla POZ w najbliższych miesiącach rozmawia Małgorzata Solecka.
  • Kontrakt z potrąceniem
    Poradnie specjalistyczne oferują lekarzom umowy kontraktowe, zgodnie z którymi potrącają im z kwoty wynagrodzenia koszty zlecanych badań. – Tymi praktykami powinien zająć się NFZ, Rzecznik Praw Pacjenta, ale również UOKiK – uważa były prezes NFZ.