Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Interwencje żywieniowe mające na celu redukcję stężenia cholesterolu w organizmie

mgr Paulina Jamrozik
dietetyk
Gabinet Dietetyczny "MEDIS"

Mojej mamie (ma zdiagnozowaną hipercholesterolemię genetyczną) oraz mojemu mężowi (ma nadwagę) lekarze zabronili jeść zupy. Chciałam się dopytać, czy chodzi tu o wszystkie zupy, czy tylko te ciężkie, np. ze śmietaną, zasmażką? Czy lekkie zupy (na wywarze mięsnym i jarzynowym bez śmietany i zasmażki) mogą jeść przy ich dolegliwościach?


Fot. pixabay.com

Interwencje mające na celu redukcję stężenia cholesterolu całkowitego i stężenia LDL-cholesterolu dotyczą:

  1. redukcji podaży tłuszczów nasyconych:
    - spożywanie chudego mięsa (indyk, kurczak, królik) zamiast tłustego (wieprzowina)
    - spożywanie chudych ryb (dorsz, morszczuk mintaj, pstrąg). Tłuste ryby (łosoś, śledź, tuńczyk, makrela) zaleca się spożywać do 2-3 razy w tygodniu. Są źródłem tłuszczu, który zmniejsza stężenie triglicerydów, a zwiększa stężenie "dobrego cholesterolu", czyli HDL-cholesterolu
    - spożywanie mleka i produktów mlecznych o zawartości tłuszczu od 0,5% do 2%
    - unikanie tłustych dodatków, np.: śmietany, majonezu, smalcu
  2. redukcji podaży nienasyconych kwasów typu trans:
    - niektóre tłuszcze do smarowania pieczywa
    - produkty piekarnicze: krakersy, herbatniki, ciasta, ciastka
    - produkty smażone
  3. zwiększenie udziału błonnika w diecie:
    - produkty zbożowe pełnoziarniste: pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż i makaron, grube kasze (jaglana, gryczana), płatki owsiane
    - świeże warzywa i owoce
  4. wprowadzenia do jadłospisu żywności funkcjonalnej bogatej w fitosterole:
    - Pierwszym wprowadzonym na rynek produktem wzbogaconym w fitosterole była margaryna. Obecnie sterole roślinne dodaje się do: jogurtów, napojów mlecznych, czekolady, majonezów, serów dojrzewających, serków homogenizowanych, musli, produktów mięsnych i cukierniczych. Fitosterole znajdują się naturalnie, np. w olejach roślinnych, ryżu, soi oraz w niewielkich ilościach w orzechach, warzywach oraz owocach
  5. redukcja masy ciała (jeśli występuje nadwaga lub otyłość). Zaleca się redukcję ilości spożywanych kalorii (na podstawie zaleceń dla osób cierpiących na hipercholesterolemię) połączona z regularną aktywnością fizyczną (dopasowaną do aktualnego stanu zdrowia i zdolności wysiłkowych)
  6. wprowadzenie do diety produktów zawierających białko sojowe, np. mleko sojowe, ser Tofu
  7. zwiększenie aktywności fizycznej.

W związku z redukcją ilości spożywanego tłuszczu sposób przygotowania potraw jest równie istotny, zaleca się: gotowanie w wodzie, na parze, grillowanie, pieczenie w folii, pieczenie w pergaminie. Zaleca się spożywanie zup czystych, przygotowanych na wywarach warzywnych bez tłustych dodatków, np. zasmażek, śmietany.

13.04.2016

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.
  • Świadczenia stomatologiczne na NFZ. Co należy wiedzieć?
    Czy można dopłacić za lepszą plombę? Do którego roku życia przysługuje leczenie ortodontyczne? Jaką protezę można otrzymać i jak często?