Jak cytować: Pawlikowski J., Muszala A., Gajewski P., Krajnik M.; Polskie Towarzystwo Opieki Duchowej w Medycynie: Zaprzestanie nawadniania i żywienia pacjentów w stanie wegetatywnym lub stanie minimalnej świadomości. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Opieki Duchowej w Medycynie 2020. Med. Prakt., 2021; 1: nn–nn
Skróty: KEL – Kodeks Etyki Lekarskiej, MCS (minimally conscious state) – stan minimalnej świadomości, VS (vegetative state) – stan wegetatywny
W nawiązaniu do informacji dotyczących obywatela
polskiego, który znajduje się pod opieką
medyczną w Wielkiej Brytanii, oraz kontrowersji
dotyczących zaprzestania żywienia i nawadniania
pacjenta (sprawa RS/P),1,2 Polskie Towarzystwo
Opieki Duchowej w Medycynie, w którego skład
wchodzą lekarze, pielęgniarki i inni pracownicy
ochrony zdrowia, a także psychologowie, etycy i kapelani różnych wyznań, przypomina o podstawowych
zasadach etycznych związanych z opieką
medyczną nad osobami w stanie wegetatywnym
(VS) lub w stanie minimalnej świadomości (MCS),
które w sposób szczególny odnoszą się do przypadku
RS/P. Z dostępnych informacji wynika, że 6 listopada 2020 roku pacjent doznał zawału serca, a w efekcie uszkodzenia mózgu, w związku z czym
szpital zwrócił się do sądu o zgodę na zaprzestanie
karmienia przez sondę i odstąpienie od innych
zabiegów podtrzymujących życie. Matka i siostra pacjenta nie akceptują tej decyzji, podkreślając
przywiązanie do wiary i praktyk katolickich oraz
przekonanie o prawie do życia. Nie znamy oświadczeń
woli ani życzeń pacjenta. W tej sytuacji wydaje
się ważne przypomnienie zasad etyki lekarskiej
przyjętych w Polsce, a także oficjalnego nauczania
związku wyznaniowego, do którego należy pacjent.
Zaprzestanie żywienia i nawadniania osoby
znajdującej się w VS lub MCS budzi kontrowersje
moralne.3-6 Można odnaleźć publikacje medyczne,
zgodnie z którymi w VS/MCS powinno się stosować i monitorować karmienie przez sondę.7,8 Wiele
grup medycznych i religijnych na całym świecie
zgłasza wątpliwości moralne wobec przerwania
karmienia przez sondę, postrzegając żywienie i nawadnianie w VS/MCS jako element opieki
podstawowej, a nie leczenia, z którego można
zrezygnować.9-12 Zauważono również rozbieżności w standardach etycznych i prawnych w zakresie zaprzestania leczenia i opieki podtrzymującej
życie między Wielką Brytanią a innymi krajami
europejskimi.13
W Rzeczypospolitej Polskiej standardy etyki lekarskiej
wyznacza polski Kodeks Etyki Lekarskiej
(KEL).14 Wskazuje on wprost, że lekarz nie może
stosować eutanazji ani pomagać w popełnieniu
samobójstwa (art. 31 KEL). W stanach terminalnych
lekarz nie ma obowiązku podejmowania
resuscytacji ani stosowania innych środków nadzwyczajnych,
traktowanych jako terapia uporczywa
(art. 32 KEL). Nawadniania lub karmienia
przez sondę w VS/MCS lub innych zaburzeniach
neurologicznych nie można jednak traktować jako
środka nadzwyczajnego lub uporczywej terapii. W wypracowanym przez Polską Grupę Roboczą
ds. Problemów Etycznych Końca Życia szerokim
konsensusie dotyczącym definicji „uporczywej terapii”
podkreślono, że nie można jej rozszerzyć
na zabiegi z zakresu opieki podstawowej, takie
jak uśmierzanie bólu lub karmienie i nawadnianie, o ile służą dobru pacjenta: „Uporczywa terapia to
stosowanie procedur medycznych w celu podtrzymywania
funkcji życiowych nieuleczalnie chorego,
które przedłuża jego umieranie, wiążąc się z nadmiernym
cierpieniem lub naruszeniem godności
pacjenta. Uporczywa terapia nie obejmuje podstawowych
zabiegów pielęgnacyjnych, łagodzenia
bólu i innych objawów oraz karmienia i nawadniania, o ile służą dobru pacjenta”.15 Polskie prawo
nie przewiduje wyjątków od prawnej ochrony życia
ludzkiego przez zaprzestanie żywienia i nawadniania w VS/MCS, a z art. 150 Kodeksu karnego
wynika wyraźny zakaz eutanazji.
Biorąc powyższe pod uwagę, nie można analizowanych
form opieki (żywienie i nawadnianie)
uznać za uporczywą terapię w VS/MCS lub innych
zaburzeniach neurologicznych, a tym samym nie
można ich zaprzestać. W wydanych przez Polskie Towarzystwo
Pediatryczne wytycznych dla lekarzy dotyczących
zaniechania i wycofania się z uporczywego leczenia
podtrzymującego życie u dzieci podkreślono
również, że w chorobach neurologicznych pacjenci
powinni otrzymywać karmienie przez zgłębnik
lub gastrostomię, a brak żywienia w tych przypadkach prowadzi do śmierci głodowej i nie może
zostać zaakceptowany z punktu widzenia etyki
lekarskiej.16
Polskie środowisko medyczne jest bardzo wrażliwe
na zniekształcenia celów medycyny i podporządkowywanie
praktyki lekarskiej ideologiom.
Od wielu lat podejmowaliśmy analizy przyczyn
zmiany postaw lekarzy w reżimach totalitarnych w kierunku akceptacji zabijania (from healing to
killing), na przykład w praktyce Niemieckiego Nazistowskiego
Obozu Koncentracyjnego i Zagłady
Auschwitz-Birkenau.17 Z tego powodu ochrona godności,
poszanowanie autonomii, wolności sumienia i religii oraz zakaz dyskryminacji są w polskich
normach etycznych i prawnych dotyczących opieki
medycznej bardzo ważne.
Całościowa i wrażliwa kulturowo opieka medyczna
powinna uwzględniać przekonania światopoglądowe i duchowość każdego pacjenta, szczególnie u schyłku życia.18,19 W ten sposób buduje się
również prestiż i zaufanie do pracowników opieki
zdrowotnej.20 Ponieważ omawiany przypadek dotyczy
osoby wyznania chrześcijańskiego i członka
Kościoła katolickiego, należy przypomnieć oficjalne
nauczanie tego wyznania. Kongregacja Nauki
Wiary w liście „Samaritanus bonus. O opiece nad
osobami w krytycznych i końcowych fazach życia”
wspomina o moralnym obowiązku niestosowania
uporczywej terapii (pkt V.2). Jednocześnie podkreśla,
że nawadnianie i żywienie (także sztuczne) to
elementy opieki podstawowej, a nie terapia, dlatego
spowodowanie śmierci przez zaprzestanie żywienia i nawadniania jest niedozwolone: „W szczególności
podstawową opieką należną każdemu człowiekowi
jest podawanie pożywienia i płynów niezbędnych
do utrzymania homeostazy organizmu, w takiej mierze i przez taki czas, w jakich służy
to właściwym sobie celom, czyli nawadnianiu i odżywianiu
pacjenta. Gdy dostarczanie składników
odżywczych i płynów fizjologicznych nie przynosi
żadnej korzyści pacjentowi, ponieważ jego organizm
nie jest już w stanie ich wchłonąć czy przyswoić,
należy wstrzymać ich podawanie. W ten
sposób nie przyspiesza się w sposób niedozwolony
śmierci przez odebranie nawodnienia i środków
odżywczych istotnych dla funkcji życiowych, ale
akceptuje się naturalny przebieg krytycznej bądź
śmiertelnej choroby. [...] Obowiązkowy charakter tej pielęgnacji chorego przez odpowiednie nawadnianie i odżywianie może wymagać w niektórych
przypadkach zastosowania sztucznych metod, pod
warunkiem, że nie jest ono szkodliwe dla chorego
oraz nie powoduje niedopuszczalnego cierpienia
dla pacjenta (pkt V.3)”.21 Ta sama opinia została
wyrażona w oficjalnej odpowiedzi dla Konferencji
Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych w sprawie żywienia w VS („Podawanie pokarmu i wody, także metodami sztucznymi, jest zasadniczo
zwyczajnym i proporcjonalnym sposobem
podtrzymania życia”; „Pacjent w «trwałym stanie
wegetatywnym» jest osobą, zachowuje swą podstawową
godność ludzką, a zatem należy się mu
zwyczajna i proporcjonalna opieka, obejmująca
zasadniczo dostarczanie wody i pokarmu, także w sposób sztuczny”22) oraz w „Nowej Karcie
Pracowników Służby Zdrowia” opublikowanej
przez Papieską Radę ds. Duszpasterstwa Służby
Zdrowia, gdzie nawadnianie i żywienie, nawet w sposób sztuczny, traktowane jest jako opieka
podstawowa (pkt 152).23
W ocenie sprawy RS/P należy dostrzec różnice w standardach etyczno-prawnych w obszarze
medycyny między Polską a Wielką Brytanią oraz
uwzględnić przekonania religijne pacjenta. Podstawą
wszelkich podejmowanych działań musi być
poszanowanie godności, autonomii i podstawowych
praw człowieka, takich jak wolność sumienia i religii, z uwzględnieniem przekonań światopoglądowych, o ile nie są one sprzeczne z brytyjskim
prawem. Gdyby to nie było możliwe, należy umożliwić
transport pacjenta do Polski. Trzeba mieć
nadzieję, że wszelkie wątpliwości w tej sprawie
zostaną rozstrzygnięte zgodnie z zasadą in dubio
pro vita humana.