Tłumaczył dr n. med. Dariusz Stencel
Konsultowała dr n. med. Krystyna Szymańska, Oddział Neurologii Szpitala Dziecięcego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
This information was originally published in English in Paediatrics & Child Health 2012; 17 (10): 561–568. The publisher of this journal does not assume responsibility for errors or discrepancies that may have occurred during translation.
Streszczenie
Monitorowanie rozwoju dziecka w czasie sprzyja zdrowemu rozwojowi i rozpoznawaniu
ewentualnych nieprawidłowości. Standaryzowane metody badań
przesiewowych stosowane w ocenie rozwoju charakteryzują się większą czułością
niż wywiad medyczny dotyczący osiągania kolejnych kamieni milowych. W Kanadzie lekarze nadal opierają się na ocenie kamieni milowych, ponieważ
jak dotąd nie opracowano tam zaleceń dotyczących obserwacji rozwoju
dziecka, a proces ten dodatkowo spowalniają bariery logistyczne w ich
wprowadzeniu do praktyki klinicznej. Monitorując dziecko tylko na podstawie
oceny klinicznej, klinicyści mogą nie wiedzieć, kiedy osiąganie poszczególnych
kamieni milowych należy uznać za opóźnione, ponieważ następuje to w pewnych przedziałach wieku, a w dostępnych tabelach nie uwzględniono
referencyjnych wartości centylowych. Szczególny problem dotyczy rozwoju
poznawczego i społeczno-emocjonalnego, które są mniej znane lekarzom. W artykule przedstawiono nowy schemat (obejmujący 5 obszarów) oceny
osiągania kamieni milowych z określeniem górnych granic wieku, który opracowano
na podstawie wiarygodnych danych naukowych. Schemat ten może
stanowić narzędzie do kształcenia lekarzy. W codziennej praktyce pomaga on
natomiast w skutecznym rozpoznawaniu opóźnień w osiąganiu przez dzieci
kamieni milowych, ułatwiając w ten sposób wczesną identyfikację pacjentów z grupy ryzyka zaburzeń rozwojowych.