Kodeks IFPMA dotyczący praktyk marketingowych w branży farmaceutycznej

10.09.2007
Międzynarodowa Federacja Producentów i Stowarzyszeń Farmaceutycznych
International Federation of Pharmaceutical Manufactureres & Associations (IFPMA)
Fédération Internationale de l'Industrie du Médicament (FIIM)
Federatión International de la Industria del Medicamento (FIIM)

Zmiana 2006

Preambuła

    (i)   Zgodna z zasadami etyki promocja leków wydawanych na receptę jest istotna z punktu widzenia misji przemysłu farmaceutycznego, którą jest pomoc pacjentom poprzez odkrywanie, opracowywanie i wprowadzanie do obrotu nowych leków. Zgodna z zasadami etyki promocja pomaga w zapewnieniu pracownikom służby zdrowia dostępu do niezbędnych informacji, a pacjentom dostępu do potrzebnych im leków oraz sprawia, że leki są przepisywane i stosowane w sposób gwarantujący pacjentom maksymalne korzyści zdrowotne.
    (ii)   Federacja IFPMA i zrzeszeni w niej członkowie podejmują wysiłki edukacyjne i promocyjne przynoszące korzyść pacjentom oraz prowadzą programy promocji i współpracy podnoszące poziom praktyki medycznej. Federacja IFPMA także dąży do zagwarantowania samodzielności podejmowania decyzji przez pracowników służby zdrowia w odniesieniu do przepisywania pacjentom leków. Przemysł farmaceutyczny ma obowiązek i ponosi odpowiedzialność za zapewnienie pracownikom służby zdrowia ścisłych informacji i szkoleń na temat swoich produktów, co ma na celu odpowiednie zapoznanie ich z właściwym stosowaniem leków wydawanych na receptę. Relacje branżowe z pracownikami służby zdrowia muszą wspierać obowiązki zawodowe pracowników służby zdrowia wobec pacjentów i być z nimi spójne. Firmy farmaceutyczne muszą utrzymywać wysokie standardy etyczne w czasie prowadzenia działalności i przestrzegać odpowiednich przepisów prawnych, regulacji i wymagań zawodowych. Popierając stosowanie się do niniejszego Kodeksu, federacja IFPMA dąży do zapewnienia ustanowienia etycznych praktyk w zakresie promocji na całym świecie.
    (iii)   Kodeks IFPMA dotyczący praktyk marketingowych w branży farmaceutycznej („Kodeks IFPMA”) ustanawia standardy zgodnej z zasadami etyki promocji produktów farmaceutycznych wśród pracowników służby zdrowia oraz wzajemnych relacji firm członkowskich z tymi pracownikami. Wchodząc w życie z dniem 1 stycznia 2007 r., niniejszy Kodeks zastępuje Kodeks IFPMA dotyczący praktyk marketingowych w branży farmaceutycznej (Aktualizacja 2000). Stowarzyszenia członkowskie IFPMA są obowiązane włączyć postanowienia niniejszego Kodeksu do istniejących kodeksów krajowych najpóźniej do dnia 1 stycznia 2007 r. z zastrzeżeniem wytycznych określonych w art. (vi) i (vii).
    (iv)   Federacja IFPMA uznaje rolę odpowiednich kodeksów etycznych opracowanych przez Światowe Stowarzyszenie Medyczne, Międzynarodową Radę Pielęgniarek i Międzynarodową Federację Farmaceutyczną. Federacja IFPMA uznaje także rolę Kryteriów Etycznych Promocji Leków opracowanych przez Światową Organizację Zdrowia w 1988 r.
    (v)   Kodeks IFPMA zawiera postanowienia dotyczące celu, zakresu zastosowania i zasad przewodnich (art. 1-2); zawartości materiałów promocyjnych (art. 3-6); wzajemnych relacji z pracownikami służby zdrowia (art. 7-8); procedur i obowiązków firmowych (art. 9); oraz obowiązywania i egzekwowania postanowień Kodeksu (art. 10). W celu pomocy w interpretacji Kodeksu IFPMA zawiera także sekcję pytań i odpowiedzi (PiO) i uszczegóławia procedury operacyjne dotyczące składania skarg na podstawie Kodeksu (Załącznik 1).
    (vi)   Wymogiem członkostwa w federacji IFPMA jest przyjęcie przez stowarzyszenia członkowskie warunków Kodeksu IFMPA i, z zastrzeżeniem miejscowego ustawodawstwa, uchwalenie kodeksów spełniających miejscowe wymagania, a jednocześnie zgodnych z Kodeksem IFPMA i wszechstronnych tak jak ten Kodeks.
    (vii)   Przyjmuje się, że tam, gdzie istnieją ustalone ramy surowych środków kontroli regulacyjnej lub prawnej, które są w efekcie tak samo wyczerpujące w zakresie swoich postanowień i pola zastosowania jak Kodeks IFPMA, krajowe stowarzyszenia członkowskie mogą postanowić o nieustanawianiu nowych powielających postanowień i procedur. Federacja IFPMA także uznaje, że szereg stowarzyszeń członkowskich IFPMA już ustanowiło swoje własne kodeksy postępowania, które wraz z lokalnymi przepisami prawnymi w pełni obejmują zasady określone w Kodeksie IFPMA.
    (viii)   Firmy członkowskie IFPMA muszą przestrzegać bezpośrednio stosownych kodeksów krajowych stowarzyszeń członkowskich, o ile takie kodeksy zostały ustanowione. Na wszystkich pozostałych obszarach, tzn. tam gdzie nie istnieją kodeksy lub właściwe przepisy prawne lub gdzie firma członkowska nie jest członkiem miejscowego lub regionalnego stowarzyszenia, do działalności firm członkowskich stosuje się bezpośrednio Kodeks IFPMA i mają zastosowanie procedury operacyjne IFPMA.
    (ix)   Firmy członkowskie IFPMA ponoszą odpowiedzialność za rozpatrywanie i usuwanie naruszeń postanowień odpowiednich kodeksów. Powinny także zapewnić stworzenie wewnętrznych struktur i procedur (co obejmuje odpowiednie szkolenia pracowników) w celu zagwarantowania prowadzenia odpowiedzialnych działań promocyjnych zgodnych z zasadami etyki. Firmy nie będące członkami Federacji IFPMA mogą postanowić o przestrzeganiu Kodeksu IFPMA i określonych w nim procedur rozpatrywania skarg.
    (x)   Federacja IFPMA jest otwarta na przyjmowanie składanych w dobrej wierze skarg dotyczących każdego aspektu Kodeksu IFPMA z dowolnego źródła zgodnie ze swoimi procedurami operacyjnymi. W razie stwierdzenia naruszenia Kodeksu IFPMA, celem jest jak najszybsze usunięcie problemu.
    (xi)   Federacja IFPMA jest pozarządową organizacją typu „non-profit” reprezentującą stowarzyszenia i firmy branżowe zarówno z krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Stowarzyszenia członkowskie Federacji IFPMA zrzeszają największe globalne firmy farmaceutyczne prowadzące badania. Firmy zobowiązują się przestrzegać standardów etycznych określonych w niniejszym Kodeksie. Kodeks IFPMA

1.Cel i zakres zastosowania

   1.1 Cel

    Kodeks IFPMA określa standardy zgodnej z zasadami etyki promocji produktów farmaceutycznych wśród pracowników służby zdrowia dla zapewnienia, aby wzajemne relacje firm członkowskich z pracownikami służby zdrowia były odpowiednie i jako takie postrzegane.
    PiO 1
   1.2 Zakres zastosowania
   Dla celów niniejszego Kodeksu IFPMA:
    "produkt farmaceutyczny" oznacza każdy produkt farmaceutyczny lub biologiczny (bez względu na to, czy podlega ochronie patentowej i czy jest produktem markowym, czy nie) przeznaczony do stosowania na podstawie recepty wydanej przez pracownika służby zdrowia lub pod jego nadzorem i przeznaczony do stosowania przy diagnozowaniu, leczeniu i zapobieganiu chorobom u ludzi lub w celu wywarcia odpowiedniego wpływu na strukturę lub dowolną funkcję organizmu ludzkiego.
    PiO 2

    "promocja" oznacza dowolne działanie podjęte, organizowane lub sponsorowane przez firmę członkowską, które jest adresowane do pracowników służby zdrowia w celu promocji przepisywania, zalecenia, dostarczania, podawania i konsumpcji jej produktu(ów) farmaceutycznego(ych) za pośrednictwem mediów, w tym Internetu.

    "pracownik służby zdrowia" oznacza każdego przedstawiciela zawodu lekarza, stomatologa, farmaceuty lub pielęgniarki i każdą inną osobę, która w trakcie swoich zadań zawodowych może przepisywać, zalecać, nabywać, dostarczać lub podawać produkty farmaceutyczne.

    "firma członkowska" oznacza każdą firmę, która jest członkiem Federacji IFPMA (członek bezpośredni) lub członkiem dowolnego stowarzyszenia zrzeszonego w Federacji IFPMA (członek pośredni). Termin "firma" może odnosić się do firm krajowych lub do ogólnoświatowej firmy-matki.

    "stowarzyszenie członkowskie" oznacza dowolne stowarzyszenie będące członkiem Federacji IFPMA.

   1.3 Wyłączenia
   Celem niniejszego Kodeksu nie jest uregulowanie następujących działań:
    Promocji produktów farmaceutycznych wydawanych tylko na receptę kierowanej bezpośrednio do wiadomości publicznej (tzn. reklamy kierowanej bezpośrednio do konsumenta).
    PiO 1 i 3

    Promocji produktów stosowanych bez konsultacji z lekarzem wydawanych bez recepty.
    PiO 4

    Ustalania cen i pozostałych warunków dostarczania produktów farmaceutycznych.
    PiO 5

    Zlecenia pracownikowi służby zdrowia świadczenia w dobrej wierze usług konsultacyjnych lub innych usług na rzecz firmy członkowskiej.
    PiO 6

    Prowadzenia badań klinicznych.

    Dostarczania informacji niepromocyjnych przez firmy członkowskie.
    PiO 7

2. Zasady ogólne

   2.1 Podstawa wzajemnych relacji

    Relacje firm członkowskich z pracownikami służby zdrowia mają na celu przynoszenie korzyści pacjentom i podnoszenie poziomu praktyki medycznej. Wzajemne relacje powinny skupiać się na informowaniu pracowników służby zdrowia o produktach, dostarczaniu informacji naukowych i edukacyjnych oraz wspieraniu badań i kształcenia medycznego.
   2.2 Samodzielność pracowników służby zdrowia
    Żadne korzyści finansowe lub świadczenia w naturze (w szczególności dotacje, stypendia, subsydia, wsparcie, umowy o konsultacje lub inne pozycje edukacyjne lub związane z prowadzeniem praktyki) nie mogą być udzielane lub oferowane pracownikowi służby zdrowia w zamian za przepisywanie, zalecanie, nabywanie, dostarczanie lub podawanie produktów lub za zobowiązanie do dalszego wykonywania tych czynności. Zakazuje się oferowania lub świadczenia czegokolwiek w sposób lub na warunkach, które mogą mieć niewłaściwy wypływ na przepisywanie lekarstw przez pracownika służby zdrowia.
   2.3 Właściwe stosowanie
    Promocja powinna zachęcać do właściwego stosowania produktów farmaceutycznych poprzez prezentowanie ich w sposób obiektywny i bez przesadnych zapewnień na temat ich właściwości.
   2.4 Przepisy miejscowe
    We wszystkich przypadkach należy przestrzegać wszelkich przepisów prawnych, uregulowań miejscowych i kodeksów branżowych, a firmy ponoszą odpowiedzialność za zapoznanie się z wymogami miejscowymi przed przystąpieniem do przygotowania materiałów lub imprez promocyjnych w danym kraju.
   2.5 Przejrzystość promocji
    Promocja nie powinna być ukryta. Oceny kliniczne, programy nadzoru i badania doświadczeń po wprowadzeniu produktu do obrotu oraz badania prowadzone po otrzymaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu nie mogą stanowić ukrytej promocji. Takie oceny, programy i badania należy prowadzić zasadniczo w celach naukowych lub edukacyjnych. Materiały dotyczące produktów farmaceutycznych lub ich stosowania — bez względu na to, czy mają charakter promocyjny, czy też nie — sponsorowane przez daną firmę powinny wyraźnie wskazywać, przez kogo są sponsorowane.
    PiO 8
3. Komunikaty wydawane przed otrzymaniem pozwolenia na dopuszczenie do obrotu i stosowanie z pominięciem wskazań
    Stosowanie żadnego produktu farmaceutycznego nie może być przedmiotem promocji w danym kraju do czasu otrzymania wymaganego pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w odniesieniu do rzeczonego zastosowania w takim kraju.

    Celem powyższego postanowienia nie jest uniemożliwienie środowisku naukowemu i opinii publicznej otrzymania pełnych informacji na temat postępu naukowego i medycznego. Nie jest jego celem także ograniczenie pełnej i odpowiedniej wymiany informacji naukowych dotyczących produktu farmaceutycznego, w tym właściwego rozpowszechnia ustaleń badawczych za pośrednictwem naukowych lub ogólnych mediów komunikacyjnych i w ramach konferencji naukowych. Nie powinno ono także ograniczać publicznego ujawniania podmiotom zaangażowanym w działalność firm lub innym podmiotom informacji dotyczących dowolnych produktów farmaceutycznych, jeśli jest to wymagane przez przepisy prawa, zasady lub regulacje lub z nimi zgodne.

4. Standardy informacji promocyjnych

   4.1 Spójność informacji o produkcie

    Uznaje się, że to przepisy prawa krajowego zazwyczaj regulują formę i treść informacji o produkcie podanych na etykietach, opakowaniach, ulotkach, arkuszach danych i wszelkich materiałach promocyjnych. Promocja nie może być niezgodna z informacjami o produkcie zatwierdzonymi na szczeblu krajowym.

    Pracownicy służby zdrowia z krajów rozwijających się powinni mieć dostęp do takich samych danych jak te, które są ogłaszane w krajach rozwiniętych.
    PiO 9

   4.2 Informacje ścisłe i nie wprowadzające w błąd
    Informacje promocyjne powinny być jasne, czytelne, ścisłe, wyważone, uczciwe i wystarczająco pełne, tak aby umożliwić odbiorcy sformułowanie swojej własnej opinii o wartości terapeutycznej przedmiotowego produktu farmaceutycznego. Informacje promocyjne powinny być sporządzone na podstawie aktualnych ocen odpowiednich dowodów i je wiernie odzwierciedlać. Nie powinny one wprowadzać w błąd poprzez zniekształcenie, przesadę, niewłaściwą emfazę, pominięcie lub w żaden inny sposób. Należy podjąć wszelkie wysiłki w celu unikania wieloznaczności. Twierdzenia kategoryczne lub bardzo ogólne należy stosować z ostrożnością i z odpowiednimi zastrzeżeniami oraz uzasadnieniem. Zasadniczo należy unikać takich terminów jak „bezpieczny” i „bez skutków ubocznych” i zawsze należy opatrywać je odpowiednimi zastrzeżeniami.
   4.3 Uzasadnienie
    Pożądane jest, aby można było uzasadnić promocję poprzez odniesienie się do zatwierdzonych etykiet lub dowodów naukowych. Takie dowody powinny być udostępniane na żądanie pracownikom służby zdrowia. Firmy powinny w sposób obiektywny rozpatrywać prośby o udzielanie informacji sformułowane w dobrej wierze i powinny dostarczyć danych odpowiednich dla źródła zapytania.
    PiO 10 PiO 11
5. Drukowane materiały promocyjne

W razie obowiązywania miejscowych regulacji lub kodeksów określających odpowiednie wymogi mają one pierwszeństwo zastosowania.

   5.1 Wszelkie drukowane materiały promocyjne, w tym reklamy
   Wszelkie drukowane materiały promocyjne, oprócz tych objętych postanowieniem pkt 5.2, muszą być czytelne i podawać:

    nazwę produktu (zazwyczaj nazwę marki);

    składniki aktywne przy użyciu nazw zatwierdzonych, jeśli takie istnieją;

    nazwę i adres firmy farmaceutycznej lub jej przedstawiciela odpowiedzialnego za wprowadzanie produktu do obrotu;

    datę sporządzenia reklamy;

    "skrócony opis przepisywania", który powinien zawierać zatwierdzone wskazania na temat stosowania z podaniem dawkowania i sposobu stosowania, a także zwięzłe podanie przeciwwskazań, środków ostrożności i skutków ubocznych.
    PiO 12

   5.2 Reklamy przypominające
    Reklamę "przypominającą" definiuje się jako krótką reklamę zawierającą co najwyżej nazwę produktu i proste podanie wskazań w celu określenia kategorii terapeutycznej produktu. W odniesieniu do reklam "przypominających" można pominąć "skrócony opis przepisywania", o którym mowa w pkt 5.1.
6. Materiały w formie elektronicznej, w tym audiowizualne

Do materiałów promocyjnych w formie elektronicznej mają zastosowanie takie same wymogi jak do materiałów drukowanych. W szczególności, w przypadku witryn internetowych dotyczących produktów farmaceutycznych:

    oznaczenie firmy farmaceutycznej i adresatów, do których kierowane są materiały, powinno być wyraźnie widoczne;

    zawartość powinna być odpowiednia dla adresatów, do których kierowane są materiały;

    układ prezentacji (zawartość, łącza itd.) powinien być odpowiedni i jasny dla adresatów, do których kierowane są materiały; i 

    informacje specyficzne dla poszczególnych krajów powinny być zgodne z miejscowymi przepisami prawnymi.

7. Wzajemne relacje z pracownikami służby zdrowia

   7.1 Imprezy

     7.1.1 Cele naukowe i edukacyjne

    Celem i przedmiotem zainteresowania wszystkich sympozjów, kongresów i innych spotkań promocyjnych, naukowych lub zawodowych ("Impreza") adresowanych do pracowników służby zdrowia i organizowanych lub sponsorowanych przez firmy powinno być informowanie pracowników służby zdrowia o produktach lub dostarczanie informacji naukowych i edukacyjnych.
     7.1.2 Imprezy związane z wyjazdami zagranicznymi
    Żadna firma nie może organizować lub sponsorować Imprezy dla pracowników służby zdrowia (w tym sponsorować uczestnictwa poszczególnych osób w takich Imprezach na zasadach określonych w pkt 7.2) odbywającej się poza ich krajem pochodzenia, jeśli nie jest to odpowiednie i uzasadnione z punktu widzenia logistyki lub bezpieczeństwa. Z tego względu uzasadnione i dozwolone są międzynarodowe kongresy i sympozja naukowe gromadzące uczestników z wielu krajów.
    PiO 13
     7.1.3 Informacje promocyjne rozpowszechniane w trakcie Imprezy
    Informacje promocyjne pojawiające się na standach wystawowych lub rozdawane uczestnikom na międzynarodowych kongresach i sympozjach naukowych mogą dotyczyć produktów farmaceutycznych nie zarejestrowanych w kraju, w którym odbywa się Impreza, lub zarejestrowanych na innych zasadach, z zastrzeżeniem spełnienia następujących warunków:

    Spotkanie powinno być Imprezą mającą charakter prawdziwie międzynarodowy i naukowy z istotnym proporcjonalnym udziałem wykładowców i uczestników z krajów innych niż kraj, w którym odbywa się Impreza;

    Materiałom promocyjnym (z wyłączeniem pomocy promocyjnych) dotyczącym produktu farmaceutycznego nie zarejestrowanego w kraju, w którym odbywa się Impreza, powinno towarzyszyć odpowiednie oświadczenie z podaniem krajów, w których produkt jest zarejestrowany, precyzujące, że taki produkt nie jest dostępny lokalnie;

    Materiałom promocyjnym zawierającym informacje o przepisywaniu (wskazania, ostrzeżenia itd.) dozwolone w kraju lub w krajach innych niż kraj, w którym odbywa się Impreza, ale w którym produkt jest także zarejestrowany, powinno towarzyszyć oświadczenie wyjaśniające ze wskazaniem, że warunki rejestracji są odmienne w różnych krajach; i 

    Oświadczenie wyjaśniające powinno wymieniać kraje, w których produkt jest zarejestrowany, i precyzować, że nie jest on dostępny lokalnie.

   7.2 Sponsoring
   Firmy członkowskie mogą sponsorować uczestnictwo pracowników służby zdrowia w Imprezach, pod warunkiem, że taki sponsoring spełnia następujące wymogi:
    Impreza spełnia wymagania dotyczące gościnności, określone w niniejszym Kodeksie w pkt 7.5;

    Sponsorowanie uczestnictwa pracowników służby zdrowia ogranicza się do zapłaty za koszty podróży, posiłków, zakwaterowania i opłat rejestracyjnych;

    Nie uiszcza się żadnych płatności na rzecz pracowników służby zdrowia w celu wynagrodzenia ich za czas poświęcony na uczestnictwo w Imprezie;

    Jakiekolwiek przejawy sponsoringu na rzecz poszczególnego pracownika służby zdrowia nie mogą być uzależnione od nałożenia obowiązku przepisywania, zalecenia lub promowania jakiegokolwiek produktu farmaceutycznego.

   7.3 Goście
    Firmy nie powinny uiszczać żadnych kosztów związanych z osobami indywidualnymi, towarzyszącymi zaproszonym pracownikom służby zdrowia.
   7.4 Wynagrodzenie wykładowców i prezenterów
    Zezwala się na uiszczanie honorariów w rozsądnej wysokości i zwrot drobnych wydatków, w tym kosztów podróży i zakwaterowania, pracownikom służby zdrowia, którzy świadczą rzeczywiste usługi w charakterze wykładowców lub prezenterów w czasie Imprezy na podstawie pisemnej umowy z firmą.
   7.5 Przejawy gościnności

      7.5.1 Odpowiednie miejsce

    Wszelkie Imprezy powinny odbywać się w odpowiednim miejscu sprzyjającym celom naukowym lub edukacyjnym oraz przeznaczeniu Imprezy lub spotkania. Firmy powinny wystrzegać się organizowania Imprez w miejscach znanych lub luksusowych. Ponadto, zastosowanie mają odpowiednio dodatkowe wymogi określone w art. 7 niniejszego Kodeksu.
     7.5.2 Ograniczenia przejawów gościnności
     Przejawy gościnności powinny być ograniczone do przekąsek lub posiłków związanych z głównym celem Imprezy i powinny być świadczone:
    uczestnikom Imprezy, a nie ich gościom; i 

    pod warunkiem, że mają charakter umiarkowany i rozsądny według standardów miejscowych.

     7.5.3 Wytyczne stowarzyszeń członkowskich
    Zachęca się stowarzyszenia członkowskie do ustanawiania pisemnych wytycznych dotyczących znaczenia terminów "umiarkowany", "skromny" i "rozsądny" użytych w pkt 7.5.2 i 7.5.4 niniejszego Kodeksu oraz znaczenia terminów "znany" i "luksusowy" użytych w pkt 7.5.1 niniejszego Kodeksu. Ogólną regułą powinno być, że świadczone przejawy gościnności nie mogą przekraczać tego, za co zazwyczaj byliby gotowi zapłacić sami otrzymujący je pracownicy służby zdrowia.
     7.5.4 Rozrywka
    Firmy członkowskie nie mogą zapewniać ani opłacać żadnych indywidualnych form rozrywki lub innych sposobów spędzania wolnego czasu bądź wydarzeń towarzyskich. W czasie Imprez dozwolone są formy rozrywki o skromnym charakterze, drugorzędnym w stosunku do przekąsek lub posiłków.
    PiO 14
   7.6 Prezenty i przedmioty użyteczne medycznie

     7.6.1 Gotówka

    Pracownikom służby zdrowia nie można oferować żadnych wypłat gotówkowych lub ekwiwalentów gotówki (takich jak bony uprawniające do prezentów).
      7.6.2 Prezenty o charakterze osobistym
    Nie można wręczać ani oferować prezentów mających na celu osobistą korzyść pracowników służby zdrowia (w tym między innymi płyt CD z muzyką, płyt DVD, biletów na imprezy sportowe lub rozrywkowe, przedmiotów elektronicznych).
      7.6.3 Pomoce promocyjne
    Pracownikom służby zdrowia i odpowiedniemu personelowi administracyjnemu można wręczać lub oferować pomoce promocyjne lub przedmioty o charakterze pamiątkowym, pod warunkiem, że podarunki takie mają niewielką wartość i wiążą się z działalnością zawodową pracownika służby zdrowia.
    PiO 15
     7.6.4 Przedmioty użyteczne medycznie
    Można nieodpłatnie oferować lub wręczać przedmioty użyteczne medycznie, pod warunkiem, że takie przedmioty mają skromną wartość i są korzystne z punktu widzenia świadczenia usług medycznych i opieki nad pacjentami.
     7.6.5 Podarunki wynikające z uprzejmości zwyczajowej
    W niektórych krajach, o ile jest to dozwolone na mocy miejscowych przepisów prawa i zgodne z praktyką miejscową oraz nie będzie się odbywać zbyt często, można wręczać pracownikom służby zdrowia niedrogie podarunki niezwiązane z działalnością medyczną z okazji ważnych świąt narodowych, zwyczajowych lub religijnych.
     7.6.6 Wytyczne dotyczące wartości
    Stowarzyszenie członkowskie ustalą wytyczne przy zastosowaniu waluty miejscowej dotyczące dokładnych wartości w odniesieniu do:

    - "znikomej" wartości pomocy promocyjnych i przedmiotów o charakterze pamiątkowym, o których mowa w pkt 7.6.3;

    - "skromnej" wartości przedmiotów użytecznych medycznie, o których mowa w pkt 7.6.4;

    - "niedrogich" podarunków zwyczajowych, o których mowa w pkt 7.6.5;

    Stowarzyszenia członkowskie także wyraźnie określą, co stanowi w rozumieniu pkt 7.6.5 ważne święto narodowe, zwyczajowe lub religijne albo rzeczoną Imprezę.

8. Próbki

   8.1 Dozwolone próbki

    Zgodnie z miejscowymi przepisami prawa i regulacjami można dostarczać pracownikom służby zdrowia bezpłatne próbki produktów farmaceutycznych w celu podniesienia poziomu opieki nad pacjentami. Próbki nie mogą być odsprzedawane lub w inny sposób używane niezgodnie z przeznaczeniem.
   8.2 Kontrola i rozliczanie próbek
    Firmy powinny dysponować odpowiednimi systemami kontroli i rozliczania się za próbki dostarczane pracownikom służby zdrowia, w tym dotyczącymi zajmowania się takimi próbkami, gdy znajdują się one w posiadaniu przedstawicieli medycznych.
9. Procedury i obowiązki firmowe
    Firmy powinny opracować i stosować odpowiednie procedury w celu zapewnienia pełnej zgodności z odpowiednimi kodeksami i właściwymi przepisami prawa oraz w celu dokonywania przeglądów i monitorowania wszystkich swoich działań i materiałów promocyjnych. Wyznaczony pracownik firmy, dysponujący wystarczającą wiedzą i odpowiednimi kwalifikacjami naukowymi lub z zakresu opieki zdrowotnej, powinien odpowiadać za zatwierdzanie wszystkich komunikatów promocyjnych. Odpowiedzialność tę można nałożyć także na pracownika firmy starszego rangą z zastrzeżeniem zasięgnięcia opinii naukowej.
10. Naruszenie, skargi i egzekwowanie

   10.1 Skargi

    Zachęca się do składania w dobrej wierze skarg dotyczących naruszenia postanowień Kodeksu IFPMA. Szczegółowy tryb składania i rozpatrywania skarg (w tym odpowiednie funkcje i jurysdykcję Federacji IFPMA i stowarzyszeń członkowskich) określono w Załączniku 1: Procedury Operacyjne Kodeksu IFPMA.
   10.2 Środki zapewnienia i egzekwowania zgodności z przepisami
    Każde stowarzyszenie członkowskie powinno gorąco zachęcać zrzeszone w nim firmy członkowskie do przyjęcia procedur w celu zapewnienia przestrzegania swojego kodeksu krajowego. Choć istnienie skutecznych lokalnych mechanizmów prawnych i regulacyjnych oraz energiczne ich egzekwowanie przez władze państwowe może sprawiać, że ustanowienie dodatkowych mechanizmów zapewniania zgodności w niektórych krajach będzie niepotrzebne, stowarzyszenia członkowskie zachęca się w razie potrzeby do włączenia do swoich kodeksów krajowych postanowień mających na celu zapewnienie zgodności. Jednakże Federacja IFPMA uznaje, że miejscowe przepisy prawa i praktyki mogą się znacznie różnić oraz, że będą one mieć wpływ na rodzaj przepisów dotyczących zgodności, jeżeli takie istnieją, które mogą zostać uchwalone.