Lepiej pytać niż błądzić. Polecamy Państwu maraton Q&A. Odpowiedzi udzielają najlepsi eksperci.
Co się kryje pod pojęciem "depresja juvenilis"?
Kiedy zachowanie nastolatka jest typową dla wieku reakcją na utratę, a kiedy stanowi objaw choroby?
Określają to ścisłe kryteria, wśród których wymienia się dyskomfort i cierpienie psychiczne związane z niespójnością pomiędzy płcią biologiczną a poczuciem płci.
Ta bardzo szeroka grupa substancji może wykazywać różne wpływy na poszczególne części m.in. ośrodkowego układu nerwowego. Niektóre skutki ich stosowania są odroczone w czasie.
Jakie leki mają udowodnioną skuteczność w terapii autyzmu?
O cyklach snu, czasie ich trwania i o tym, jak ważny jest sen, mówi prof. Małgorzata Janas-Kozik.
W praktyce klinicznej najczęściej dotyczy to pacjentów ze spektrum autyzmu i jest wyrazem bezsilności wobec trudności z opanowaniem objawów – mówi dr n. med., mgr neurobiologii Adrian Chrobak.
Wiąże się z poczuciem przynależności do płci urodzeniowej, metrykalnej. Dojrzewanie płciowe nie jest procesem odbywającym się jednocześnie u wszystkich nastolatków. Dlaczego często towarzyszy mu lęk – mówi prof. Małgorzata Janas-Kozik.
Wiele zależy od przyczyny stosowania, skutków, a także wieku pacjenta. Ważne, by zwrócić uwagę na interakcje marihuany z przyjmowanymi lekami – wyjaśnia dr hab. Jarosław Woroń.
Czy należy zachęcać rodziców, aby dbali o rozwój społeczny swoich dzieci?
Prof. Małgorzata Janas-Kozik wymienia lęki typowe dla wieku dziecka i wyjaśnia, jak reagować, gdy się pojawią.
Jakie są dostępne formy pomocy dla osób doświadczających autyzmu?
Czy żałoby doświadcza się tylko w obliczu bliskiej osoby? Ile czasu potrzebuje nastolatek, by uporać się z tą trudną sytuacją? Odpowiada prof. Małgorzata Janas-Kozik.
Jak uniknąć nadrozpoznawalności autyzmu, zwłaszcza w sytuacji, gdy zaświadczenie jest warunkiem możliwości wsparcia dziecka np. w przedszkolu?
Choroba dwubiegunowa jest przewlekłym, często nieprzewidywanym zaburzeniem z ryzykiem nawrotu w ciągu całego życia. Wczesny wiek zachorowania i zbyt późna diagnoza czy też brak adekwatnego leczenia to czynniki niekorzystne rokowniczo. O przebiegu choroby i zaburzeniach współistniejących oraz ich wpływie na młodego człowieka mówi dr Lena Cichoń.
Wczesne rozpoznanie i zwrócenie uwagi na deficyty w obszarach funkcjonowania społecznego oraz werbalnej i pozawerbalnej komunikacji dają możliwość wypracowania poprzez trening umiejętności m.in. uczestniczenia w interakcji i rozpoznawania emocji. Znaczenie wdrożenia wczesnych interwencji wyjaśnia prof. Małgorzata Janas-Kozik.
Psychofarmakoterapia i interwencje psychospołeczne to standardowo stosowane połączenie w przypadku choroby dwubiegunowej. Psychoterapia powinna być adekwatna do wieku dziecka, a do leczenia włącza się rodzinę dziecka. W populacji pediatycznej, podobnie jak u dorosłych, wdraża się leki normotymiczne. Które z nich można podawać dzieciom? Czy dziewczęta leczy się takimi samymi farmaceutykami? Odpowiada dr Lena Cichoń.
W populacji dzieci i młodzieży jest spora grupa pacjentów, którzy nie spełniają wszystkich kryteriów pełnoobjawowych stanów. Można jednak wymienić symptomy wspólne dla tych osób. Dr Lena Cichoń podkreśla także, że tacy pacjenci stanowią kontrowersyjną populację z uwagi na wątpliwości, czy stosować już wobec nich farmakoterapię.
Nie należy używać preparatów roślinnych jako leków, które miałyby dać efekt tych syntetycznych. Istotne są ich interakcje, gdyż mogą skutkować działaniami niepożądanymi – mówi dr hab. Jarosław Woroń.
Jakie są pierwsze sygnały uzależnienia od nowych mediów, które można zaobserwować u małych dzieci? Jak powinni reagować na nie rodzice? Odpowiada dr hab. Maciej Pilecki.