Potrzebna tarcza dla ochrony zdrowia - strona 2

11.08.2020
Małgorzata Solecka
Kurier MP

Marszałkowie zwracają też uwagę, że minister zdrowia powinien podjąć decyzję o ustaleniu poziomu finansowania w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, w tym ryczałtu oraz świadczeń odrębnie finansowanych, w 2021 roku na poziomie nie niższym niż w 2020 roku, z uwzględnieniem naturalnego wzrostu cen i usług oraz powiększonego o dodatkowe koszty, poniesione w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa epidemiologicznego. Obawiają się bowiem, że w przeciwnym wypadku, jeśli taka decyzja nie zapadnie,

Kolejna kwestia to „opracowanie i wprowadzenie jasnych i jednoznacznych procedur postępowania i wytycznych w zakresie przyjęć oraz zasad hospitalizacji pacjentów we wszystkich obszarach działalności leczniczej, zwłaszcza w tych, w których wytyczne takie nie zostały jeszcze wskazane”. Marszałkowie podkreślają bowiem, że ministerstwo najwyraźniej podjęło decyzję o wycofaniu się z modelu opartego na szpitalach jednoimiennych.

Konwent postuluje też „wprowadzenie obowiązkowych, finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia testów w kierunku COVID-19 dla wszystkich pacjentów, skierowanych do przyjęć na leczenie w podmiotach leczniczych, udzielających świadczeń zdrowotnych szpitalnych oraz innych niż szpitalne” w celu zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego zarówno samym pacjentom, jak również całemu personelowi podmiotów medycznych. - Istniejące w świadomości społecznej ograniczenia działalności podmiotów leczniczych oraz lęk przed zwiększonym ryzykiem zakażenia stanowią jedną z istotnych przyczyn zmniejszonego zainteresowania pacjentów korzystaniem ze świadczeń opieki zdrowotnej. Obowiązkowe testy w kierunku COVID-19 dla wszystkich osób zakwalifikowanych do świadczeń medycznych z dużym prawdopodobieństwem przyczynią się do wzrostu zaufania społecznego do zasad i sposobu funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w okresie epidemii.

Elementem tarczy antykryzysowej dla ochrony zdrowia powinny też być mechanizmy ochrony personelu medycznego, zatrudnionego w podmiotach leczniczych, dające szpitalom szansę utrzymania zatrudnionego personelu. „Jednocześnie, konieczna jest zmiana przepisów, delegujących personel medyczny do walki z epidemią, między innymi: umożliwienie wykonywania zadań na podstawie umowy cywilno-prawnej, dodatkowy odpłatny urlop na czas konieczności pozostawania w izolacji po zakończeniu oddelegowania przez wojewodę i ustalenie jednolitego wynagrodzenia osób skierowanych do leczenia pacjentów z COVID-19”.

- W sytuacji, gdyby wszystkie powyższe postulaty nie mogły zostać spełnione konieczne jest rozważenie wprowadzenia innych mechanizmów, które nie tylko zapewnią płynność finansową szpitali, ale również w znaczący sposób wpłyną na zmniejszenie poniesionych już kosztów, jak np. zwolnienie przez okres 12 miesięcy z obowiązku opłacania należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, odprowadzanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za pracowników wszystkich szpitali czy wydłużenie trwającego obecnie okresu rozliczeniowego – stwierdzają marszałkowie.

Roman Kolek podkreśla w rozmowie z nami, że pod stanowiskiem Konwentu Marszałków podpisali się również marszałkowie województw, w których większość w sejmiku zdobyło Prawo i Sprawiedliwość. – To jest również nasz sukces, że potrafimy wspólnie uzgadniać racjonalne postulaty, że to nie jest kwestia polityczna, tylko zdroworozsądkowa ocena rzeczywistych problemów – mówi.

W posiedzeniu nie brał udziału, mimo zaproszenia, minister zdrowia. Nie było również żadnego przedstawiciela resortu, natomiast Narodowy Fundusz Zdrowia reprezentowało dwóch wiceprezesów. – Bez rozmowy na poziomie regionów będzie trudno osiągać sukcesy i rozwiązywać problemy – mówi wicemarszałek województwa opolskiego.

strona 2 z 2
Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce Covid - aktualne dane

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!