E-rejestracja, czyli pułapki systemu

05.02.2021
Jerzy Dziekoński
Kurier MP

System rejestracji pacjentów na szczepienia przeciwko COVID-19 niepotrzebnie mnoży biurokrację – pracownicy poradni muszą wykazać pacjentów w dwóch systemach – i tworzy ryzyko błędów. Przykładem jest sytuacja z Krakowa, gdzie 600 pacjentów wypadło z kolejki.

Fot. Robert Robaszewski / Agencja Gazeta

Trudno mówić o zaufaniu do systemu rejestracji pacjentów na szczepienia przeciwko COVID-19, kiedy dochodzi do sytuacji takich jak w Krakowie. 600 seniorów, którzy zarezerwowali termin w jednej z tamtejszych poradni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), wkrótce po rejestracji otrzymało sms-y z informacją następującej treści: „Twoja wizyta na szczepienie przeciwko COVID-19 została anulowana przez punkt szczepień. Skontaktuj się z punktem lub zadzwoń pod nr 989”.

– System informatyczny dotychczas działał w sposób nieprawidłowy. Po aktualizacji systemu i kalendarza szczepień z uwagi na fakt, że obecnie rozróżnia on terminy drugiej dawki szczepienia w naszej placówce, wizyty odwołano ok. 600 osobom – wyjaśniali na łamach serwisu krakow.wyborcza.pl przedstawiciele przychodni.

Sprawa oparła się o Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) oraz Ministerstwo Zdrowia. Seniorami nikt się jednak nie zajął, ani nie pofatygował się, aby sprawę wyjaśnić. Poradnia zadeklarowała, że terminy dla tej grupy osób zostaną zarezerwowane. Dotychczas jednak tego nie zrobiono. Ponadto pacjenci dzwoniąc do przychodni mogli usłyszeć odtwarzane z automatycznej sekretarki nagranie, że poradnia „nie odpowiada za stworzenie i obsługę ogólnopolskiego systemu rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19 i problemy wynikające z jego niewłaściwego funkcjonowania”.

Małopolski oddział NFZ stoi twardo na stanowisku, że system e-rejestracji działa tak jak należy i zanim sprawa została jednoznacznie wyjaśniona, bez wahania wskazuje winnych zamieszania.

– Problem z anulowaniem terminów szczepień dotyczył jednego punktu szczepień w Krakowie. Punkt szczepień przy ul. Zakopiańskiej 97 umówił więcej pacjentów niż liczba szczepionek, która przypada na punkt – poinformowała nas Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. – Małopolski Odział Wojewódzki NFZ zwrócił się w trybie pilnym do placówki z prośbą o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji. W wyjaśnianiach realizator szczepień zadeklarował, że wszystkie osoby otrzymają nowe terminy szczepień. O szczegółach szczepienia wszystkie zainteresowane osoby zostaną poinformowane. System e-rejestracji działa prawidłowo.

– Realizator szczepień udostępniając terminy szczepień, musi określić pacjentów, którzy zgłaszają się na pierwsze lub drugie szczepienie. Każdy koordynator punktu szczepień, w tym również punkt przy Zakopiańskiej 97 otrzymał takie wytyczne 25 stycznia. Nie jest więc to błąd systemu, tylko punktu udostępniającego terminy – dodała rzeczniczka.

Długa lista problemów

Krakowskie zamieszanie jest tylko jednym z przykładów błędnego działania systemu rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19. Już od samego początku wieszała się linia telefoniczna oraz aplikacja internetowa, która na samym początku uniemożliwiała rejestrację.

Po aktualizacji e-rejestracja w połowie stycznia już działała, ale problemów nie brakowało i nie brakuje. Przeglądając informacje na temat funkcjonowania systemu, trudno nie natrafić na takie, które określają system jako pasmo upokorzeń i rozczarowań dla osób w podeszłym wieku. System zmienia terminy, anuluje wizyty lub w ogóle nie uwzględnia pacjentów i nie wybiera im terminu.

strona 1 z 2

Aktualna sytuacja epidemiologiczna w Polsce

COVID-19 - zapytaj eksperta

Masz pytanie dotyczące zakażenia SARS-CoV-2 (COVID-19)?
Zadaj pytanie ekspertowi!

Partnerem serwisu jest