baner_edm_w_praktyce

Jak uzyskać od pacjenta zgodę na dostęp do EDM

09.12.2021

System wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej służy m.in. jej wzajemnemu udostępnianiu pomiędzy placówkami medycznymi, dzięki temu specjaliści mogą przy podejmowaniu decyzji o dalszym leczeniu posiłkować się kompleksową dokumentacją medyczną.


Fot. Adobe Stock

Lekarz z jednej placówki może mieć dostęp do danych pacjenta utworzonych w innym miejscu. Dotyczy to e-recept, e-skierowań oraz zaindeksowanych dokumentów EDM takich jak:

  • opisy badań diagnostycznych, np. obrazowych
  • wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisami
  • karty informacyjne z leczenia szpitalnego
  • informacje dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego o: rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach, środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobach medycznych, w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania oraz wyznaczonych wizytach kontrolnych
  • informacje o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala.

Lekarz POZ ma dostęp do powyższych danych w ramach złożonej przez pacjenta deklaracji wyboru świadczeniodawcy z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarzom w innych placówkach – szpitalach, poradniach specjalistycznych i w gabinetach, pacjenci muszą w tym celu udzielić zgody, czyli autoryzacji.

Autoryzacja może odbywać się przez Internetowe Konto Pacjenta lub za pomocą 4-cyfrowego kodu z SMS.

Pierwsza metoda autoryzacji polega na tym, że pacjent po zalogowaniu na swoje Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl, w zakładce „Uprawnienia” wskazuje placówkę medyczną lub lekarza, którym chce przyznać dostęp do swojej EDM. Pacjent określa nie tylko, do jakich dokumentów lekarz ma mieć wgląd, ale też na jaki czas. Jeśli chodzi o termin na jaki pacjent udziela uprawnień, to w tym przypadku ustawodawca zostawił dowolność, może być to zarówno jeden dzień, jak i kilka lat. Ta decyzja nie jest jednak nieodwołalna, ponieważ za pośrednictwem IKP pacjent w każdej chwili taką zgodę może wycofać.

Droga SMSowa polega na tym, że lekarz w swoim programie gabinetowym zgłasza wniosek o dostęp do danych pacjenta, a pacjent w odpowiedzi otrzymuje SMSa z 4-cyfrowym kodem, który przekazuje lekarzowi. Czas dostępu wynosi w tej sytuacji 24 godziny i obejmuje wszystkie e-recepty i e-skierowania pacjenta oraz zaindeksowane dokumenty EDM. Jednak, aby pacjent mógł otrzymać SMS, musi wcześniej uzupełnić swoje dane na IKP o numer telefonu kontaktowego

Oprócz lekarza POZ, dostęp do EDM pacjenta bez jego dodatkowej zgody, na podstawie przepisów ustawy ma także każdy lekarz, który je utworzył, lekarz w ramach kontynuacji leczenia oraz każdy pracownik medyczny w sytuacji ratowania życia.

Opisana wyżej zgoda pacjenta na dostęp do jego danych medycznych jest niezależna od innych zgód, na przykład zgody na leczenie lub zabieg. Te zgody są uzyskiwane w dotychczasowych sposób.

Przeczytaj także: W jaki sposób działa wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej.

Zobacz także
  • EDM – cyfrowa kopalnia wiedzy
  • Terminy raportowania danych do systemu e-zdrowie (P1)
  • Korzyści z wymiany Elektronicznej Dokumentacji Medycznej
  • 10 faktów, które warto wiedzieć o EDM
  • Wymiana EDM „krok po kroku”
  • Wymiana dokumentów EDM – pytania i odpowiedzi
  • Wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej – jak to działa?

Partner serwisu

Czytaj także
ue1 mz cez ue2