Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 1

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Jesteś lekarką na stażu podyplomowym, pełnisz dyżur towarzyszący na oddziale pediatrycznym. Lekarz specjalista, z którym dyżurujesz, został pilnie wezwany na SOR do trudnego pacjenta. Przed wyjściem powiedział, że chciałby, żebyś przeprowadziła obchód, ponieważ pielęgniarki prosiły o konsultację lekarza u gorączkującego niemowlęcia w pogarszającym się stanie. Kiedy przyszłaś na oddział, pielęgniarka poinformowała cię, że należy dziecko szybko zbadać, gdyż – jej zdaniem – jego stan się pogarsza, ale na twój widok dodała, „że spodziewała się przybycia kogoś starszego, ty zaś jesteś za młoda, żeby ocenić tak trudny przypadek”.

Co robisz?

A. Wyjaśniasz pielęgniarce, że dyżurujący specjalista poprosił cię o zbadanie dziecka w czasie jego nieobecności, co oznacza, że ufa, iż poradzisz sobie z tym zadaniem. Po zapewnieniu pielęgniarki, że w razie jakichkolwiek trudności skontaktujesz się z szefem dyżuru pediatrycznego, idziesz obejrzeć pacjenta.

B. Dziękujesz pielęgniarce za jej uwagi i mówisz, że masz prawo wykonywania zawodu i ponosisz odpowiedzialność zawodową za swoje działania, po czym prosisz ją, aby swoje ewentualne zastrzeżenia zgłosiła szefowi dyżuru.

C. Mówisz pielęgniarce, że skoro szef dyżuru jest obecnie zajęty, a ona nie chce, żebyś to ty obejrzała pacjenta, to będzie musiała znaleźć kogoś wolnego i wystarczająco kompetentnego.

D. Odpowiadasz, że nie przyjmujesz jej komentarzy do siebie i kontynuujesz obchód.

E. Informujesz pielęgniarkę, że idziesz na SOR, aby zasięgnąć porady specjalisty, a następnie wracasz bogatsza o udzieloną radę.

Uszereguj odpowiedzi od bardzo dobrej do nieodpowiedniej:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo