Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Lekarz - pacjent

Podstawy skutecznej komunikacji więcej

  • Słowo na wagę złota
    Placówki medyczne funkcjonujące w ramach brytyjskiego systemu NHS postanowiły w treści wysyłanego do pacjentów SMS-a z przypomnieniem o wizycie umieścić koszt, który poniósłby chory, korzystając z analogicznego świadczenia w sektorze prywatnym: 160 funtów. O (pojmowanej dosłownie) wartości dobrej komunikacji pisze „The Guardian”.
  • Wywieranie wpływu na postawy i zachowania pacjentów, czyli jak sprawić, aby pacjenci czynnie i wytrwale uczestniczyli w procesie leczenia
    Zapewne pojawiają się w Państwa praktyce sytuacje, gdy pomimo postawienia trafnej diagnozy i właściwie dobranej terapii, nie ma oczekiwanych efektów leczenia. Warto zastanowić się wówczas, czy nie zawiódł trzeci element procesu leczenia (poza diagnozą i terapią), czyli pacjent być może nie stosuje się do Państwa zaleceń.

Trudny pacjent więcej

  • Jak się komunikować z pacjentem głuchym
    Doświadczenie osób głuchych1, które stają przed komunikacyjnym wyzwaniem kontaktu ze służbą zdrowia, pokazuje, że wielu spośród nas, słyszących nie wie, co zrobić ani jak się zachować, aby ta komunikacja była skuteczna oraz pozostawała w zgodzie z obyczajami osób Głuchych.
  • Opis i empatia, czy żargon i obojętność w przekazywaniu pacjentowi informacji?
    Jak przekazywać informacje pacjentowi o sposobie leczenia? Zapraszamy do obejrzenia scenek prezentujących lekarza, który tłumaczy pacjentowi przebieg zabiegu bronchoskopii oraz przeczytania komentarzy dr Anny Ratajskiej i mgr Agnieszki Woźniewicz z Centrum Komunikacji Klinicznej.

Komunikacja z rodziną więcej

  • Kontakt chorego z rodziną, bliskimi i kapelanem
    Pacjent zagubiony w obcym środowisku instynktownie pragnie kontaktu z bliskimi osobami oraz tymi, którzy stanowili dla niego codzienne oparcie. Stąd też w KEL w artykule 19 czytamy: „Chory w trakcie leczenia ma prawo do korzystania z opieki rodziny lub przyjaciół, a także do kontaktów z duchownym. Lekarz powinien odnosić się ze zrozumieniem do osób bliskich choremu wyrażających wobec lekarza obawy o zdrowie i życie chorego”
  • Informowanie pacjenta oraz jego rodziny – kiedy lekarz ma prawo milczeć
    Lekarz może nie informować pacjenta o stanie jego zdrowia bądź o leczeniu, jeśli pacjent wyraża takie życzenie. Informowanie rodziny lub innych osób powinno być uzgodnione z chorym. (KEL)

Przewodnik dla położników-ginekologów więcej

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo