Lekarz - pacjent

Podstawy skutecznej komunikacji

Trudny pacjent

  • Opis i empatia, czy żargon i obojętność w przekazywaniu pacjentowi informacji?
    Jak przekazywać informacje pacjentowi o sposobie leczenia? Zapraszamy do obejrzenia scenek prezentujących lekarza, który tłumaczy pacjentowi przebieg zabiegu bronchoskopii oraz przeczytania komentarzy dr Anny Ratajskiej i mgr Agnieszki Woźniewicz z Centrum Komunikacji Klinicznej.
  • Umiejętność asertywnej odmowy
    Asertywność w relacji lekarza z pacjentem wiąże się z celem działania lekarza, umiejętnością kontrolowania własnych emocji, a także nieulegania manipulacjom i naciskom emocjonalnym.

Komunikacja z rodziną

  • Kontakt chorego z rodziną, bliskimi i kapelanem
    Pacjent zagubiony w obcym środowisku instynktownie pragnie kontaktu z bliskimi osobami oraz tymi, którzy stanowili dla niego codzienne oparcie. Stąd też w KEL w artykule 19 czytamy: „Chory w trakcie leczenia ma prawo do korzystania z opieki rodziny lub przyjaciół, a także do kontaktów z duchownym. Lekarz powinien odnosić się ze zrozumieniem do osób bliskich choremu wyrażających wobec lekarza obawy o zdrowie i życie chorego”
  • Informowanie pacjenta oraz jego rodziny – kiedy lekarz ma prawo milczeć
    Lekarz może nie informować pacjenta o stanie jego zdrowia bądź o leczeniu, jeśli pacjent wyraża takie życzenie. Informowanie rodziny lub innych osób powinno być uzgodnione z chorym. (KEL)

Przewodnik dla położników-ginekologów

Zadaj pytanie ekspertowi

Masz wątpliwości dotyczące komunikacji z pacjentem? Nie wiesz jak rozmawiać z rodziną chorego? Wyślij pytanie, dostaniesz indywidualną odpowiedź eksperta!

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo