Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego
Odbywasz staż podyplomowy w przychodni medycyny rodzinnej. Specjalista,
który jest twoim opiekunem, zlecił ci zbadanie 4‑letniego
chłopca leczonego z powodu zapalenia płuc. W gabinecie witasz się z rodzicami pacjenta i po wstępnym zebraniu wywiadu prosisz ich,
żeby rozebrali dziecko, ponieważ chcesz przeprowadzić badanie przedmiotowe.
Przystępujesz do badania, jednakże ojciec dziecka prosi cię,
żebyś przed dotknięciem dziecka jeszcze raz starannie umył ręce. Wydaje
ci się, że zrobiłeś to starannie, tak jak zazwyczaj.
Co robisz?
A. Wprawdzie nie jesteś pewny, to jednak mówisz, że umyłeś ręce bardzo
starannie, i przystępujesz do badania.
B. Dla świętego spokoju jeszcze raz spryskujesz ręce płynem dezynfekującym,
ale postanawiasz, że będziesz ostrożny w postępowaniu z tymi roszczeniowo nastawionymi rodzicami pacjenta.
C. Informujesz rodzica, że zostałeś przeszkolony w technice mycia i dezynfekcji rąk według schematu Ayliffe’a.
D. Mówisz ojcu dziecka, że zwracanie uwagi lekarzowi, jak powinien
myć ręce, nie należy do jego kompetencji.
E. Pytasz ojca dziecka, dlaczego tak bardzo niepokoi go higiena rąk w szpitalu.
F. Żartobliwie mówisz, że szczepów bakterii wewnątrzszpitalnych nie
można lekceważyć, i ponownie myjesz i dezynfekujesz ręce.
G. Odwracasz się tyłem do rodziców i udajesz gest mycia i dezynfekcji
rąk, a następnie przystępujesz do badania.
H. Wyjaśniasz rodzicom, że zdezynfekowanie rąk przed badaniem jest
wystarczające i nie ma konieczności mycia i dezynfekcji, po czym
pytasz, czy mają jakieś pytania dotyczące tego zagadnienia.
Zobacz poprzedni test >> TEST 23