Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 26

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Pracujesz jako rezydent w gabinecie lekarza rodzinnego. Czujesz się zmęczony, gdyż zbliża się godzina 20, czyli czas, kiedy kończysz pracę, a w poczekalni czeka jeszcze matka z dzieckiem. W gabinecie udzielasz porady 42-letniemu mężczyźnie z ostrym zapaleniem zatok. Wypisałeś receptę i żegnasz się z pacjentem, kiedy ten – zbliżając się do drzwi – przypomina sobie jeszcze: „Doktorze, od około 3 miesięcy obserwuję u siebie dziwne owrzodzenie na członku”.

Co robisz?

A. Wyjaśniasz ze zniecierpliwieniem pacjentowi, że nie masz już dzisiaj czasu i że skoro mówi o tym pod koniec wizyty, to najwyraźniej problem nie jest tak istotny.

B. Informujesz pacjenta, że masz jeszcze dużo pracy i że nie da się jego problemu rozwiązać w trybie przyspieszonym.

C. Mówisz spokojnie, że na dziś już skończyłeś konsultację. Jednakże wspomniany problem też jest istotny i wymaga więcej czasu niż masz dzisiaj, dlatego prosisz go o umówienie się na planową wizytę.

D. Mówisz, że skoro problem z członkiem trwa już 3 miesiące, to widać nie jest zbyt poważny i może jeszcze poczekać.

E. Mówisz pacjentowi, że zaraz kończysz pracę, a masz jeszcze jednego pacjenta. Jednocześnie przypominasz sobie, że należało zasygnalizować zbliżający się koniec konsultacji.

F. Nakazujesz pacjentowi opuszczenie gabinetu, ponieważ na korytarzu czeka jeszcze jedna potrzebująca osoba.

G. Prosisz pacjenta, żeby został w gabinecie, następnie zbierasz wywiad i zajmujesz się problemem z członkiem przez kolejne 25 minut.

H. Przepraszasz pacjenta, że dzisiaj nie możesz się tym zająć z powodu późnej pory. Obiecujesz sobie jednak, że następnym razem przy ustalaniu celu konsultacji zadasz pytanie skriningowe typu: „Czy coś jeszcze pana niepokoi?”.

Zobacz poprzedni test >> TEST 25

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo