Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 45

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Jesteś na dyżurze na SOR, gdzie przyjmujesz 24‑letnią pacjentkę z bólami brzucha. Pacjentka jest w dość dobrym stanie ogólnym, przed chwilą siedziała w poczekalni i czatowała na Facebooku w swoim telefonie komórkowym. Postanowiłeś wykonać podstawowe badania: ocenę parametrów krwi i USG, lecz pacjentka nie zgadza się na pobranie, ponieważ „boi się igły”.

Co robisz?

A. Okazujesz zrozumienie, ale mówisz, że nie uda ci się ustalić prawidłowego rozpoznania, jeżeli nie zostanie wykonane badanie krwi.

B. Prosisz drugą pielęgniarkę, żeby pomogła ci przytrzymać pacjentkę podczas pobierania krwi.

C. Mówisz, że „jak nie, to nie”. Wypisujesz pacjentkę z SOR z adnotacją, że „nie zgodziła się na pobranie krwi”.

D. Pytasz pacjentkę, dlaczego ma awersję do igły. Starasz się ją przekonać, że „to tylko minutka”, po czym proponujesz wypisanie recepty na Emlę i pobranie po znieczuleniu.

E. Przyjmujesz ją na SOR i poddajesz całonocnej obserwacji, nie zlecając pobrania krwi.

F. Zawierzasz swojemu instynktowi diagnostycznemu oraz wynikom USG.

G. Przestrzegasz pacjentkę, że jeżeli nie zgodzi się na pobranie krwi, mogą jej grozić poważne konsekwencje zdrowotne, ze śmiercią z powodu perforacji wyrostka włącznie.

H. Wywierasz presję psychiczną na pacjentkę, np. podniesionym głosem mówisz, że uniemożliwia ci wykonywanie twojej pracy.

Zobacz poprzedni test >> TEST 44

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo