Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 51

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Pełnisz nocny dyżur na oddziale geriatrycznym. Idziesz do 87-letniej pacjentki, u której należy wprowadzić cewnik do pęcherza. Podczas zabiegu pacjentka nagle oznajmia, że chce umrzeć, i prosi, żebyś jej w tym pomógł.

Co robisz?

A. Mówisz pacjentce, że będzie musiała przedyskutować to z lekarzem prowadzącym i zespołem sprawującym nad nią opiekę, gdyż – szczerze mówiąc – nie jest twoją pacjentką.

B. Siadasz i rozmawiasz z pacjentką. Pytasz ją, dlaczego tak się czuje, i próbujesz ustalić, czy wykazuje jakiekolwiek oznaki depresji.

C. Rozmawiasz z pacjentką i próbujesz ustalić, czy byłaby zdolna do popełnienia samobójstwa i czy myśli samobójcze przybierają konkretny kształt.

D. Pytasz pacjentkę, czy jest ktoś, do kogo chciałaby zadzwonić lub się z nim pożegnać.

E. Nie wdając się w dalszą dyskusję na ten temat, kończysz wprowadzanie cewnika, wychodzisz z sali i opowiadasz o tym, co usłyszałeś, podczas porannego raportu w obecności pielęgniarki oddziałowej.

F. Oferujesz jej pomoc w godnym odejściu.

G. Przerywasz wprowadzanie cewnika w celu wypisania dokumentu DNR (do not resuscitate).

H. Informujesz rodzinę pacjentki o jej decyzji.

Zobacz poprzedni test >> TEST 50

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo