Test kompetencji komunikacyjnych - sytuacja 5

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Po dyplomie pracujesz jako stażysta na oddziale neurologii. Właśnie przeniesiono na wasz oddział pacjenta po udarze mózgu z Instytutu Neurologii w Warszawie w celu kontynuacji rehabilitacji ruchowej. Już pierwszego dnia, kiedy spotykasz się z pacjentem podczas obchodu, ten zaczyna narzekać, że jedzenie jest tu fatalne, a poza tym rehabilitacja wydaje mu się niedostateczna i prowadzona nieprofesjonalnie.

Co robisz?

A. Zamawiasz pacjentowi pizzę na wynos w pobliskiej pizzerii.

B. Wyjaśniasz pacjentowi, że szpitalowi brakuje funduszy, dlatego obiadom daleko do ideału. Poza tym liczba rehabilitantów jest zbyt mała, a muszą się zajmować pacjentami ze wszystkich oddziałów.

C. Pytasz, dlaczego uważa, że rehabilitacja jest nieprofesjonalna, i jakie są jego oczekiwania. Dodajesz, że rzeczywiście jedzenie bywa niesmaczne, jak w wielu innych szpitalach, ale u was jest całkiem niezła kantyna.

D. Prosisz rehabilitanta o dodatkowe ćwiczenia dla swojego pacjenta.

E. Sugerujesz pacjentowi, że może złożyć oficjalną skargę na rehabilitanta do ordynatora i do dyrekcji szpitala.

F. Odnotowujesz uwagę pacjenta w dokumentacji.

G. Idziesz na rozmowę wyjaśniającą z  zespołem fizjoterapeutów, a po powrocie relacjonujesz pacjentowi, co od nich usłyszałeś.

H. Mówisz pacjentowi, że zapewne przeniesienie z innego szpitala było dla niego trudnym doświadczeniem i że przedyskutujesz jego wątpliwości z zespołem fizjoterapeutów. Następnie prosisz rehabilitanta o rozmowę z pacjentem.

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo