Test kompetencji komunikacyjnych - sytuacja 9

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Pracujesz jako rezydent w gabinecie lekarza rodzinnego. W poczekalni oczekuje na wizytę jeszcze 7–8 osób, a na dodatek masz zaplanowane trzy wizyty domowe. W przerwie między pacjentami zagląda do gabinetu młody człowiek, przepraszając, że „on tylko po receptę na lek na alergię”.

Co robisz?

A. Mówisz spokojnie pacjentowi, że nic o nim nie wiesz i że powinien się umówić na planową wizytę.

B. Wyjaśniasz pacjentowi, że nie masz już dzisiaj czasu i że skoro przyszedł o własnych siłach, to widać nie potrzebuje żadnego leku na alergię.

C. Informujesz pacjenta, że masz jeszcze dużo pracy, a uzyskać receptę w trybie przyspieszonym może tylko w prywatnej przychodni.

D. Pytasz pacjenta, dlaczego potrzebuje leku na alergię.

E. Prosisz pielęgniarkę o wypisanie recepty na lek antyhistaminowy i steroid, po czym podstemplowujesz ją bez pytania.

F. Prosisz pacjenta, żeby opuścił gabinet, ponieważ w  korytarzu czeka jeszcze wiele potrzebujących osób.

G. Mówisz, że masz dużo pracy i że dziś nie zdążysz go przyjąć. Pytasz, jak pilna jest jego prośba.

H. Mówisz pacjentowi, że rozumiesz, iż mu się spieszy, ale masz jeszcze dużo pracy. Pytasz, czy może przyjść po receptę następnego dnia.

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo