Podstawy psychologii komunikacji lekarza z pacjentem – cz. V

12.03.2012
Prowadzenie rozmowy z pacjentem, czyli o dążeniu do doskonałości
Izabela Barton-Smoczyńska, Agencja Badawczo-Doradcza NAF

Jeżeli masz wątpliwości, mów prawdę.
Mark Twain

Kilka dni temu rozmawiałam z pewnym doświadczonym chirurgiem. Był wyczerpany po całym dniu pracy, zmęczony dyżurem w szpitalu. Zmęczenie potęgowała nie tyle obawa przed odpowiedzialnością, ile świadomość bycia odpowiedzialnym wobec chorych za podejmowane decyzje, które przekładają się na jakość życia leczonych osób. Pacjenci lubili go i cenili za prostolinijność i gotowość wielokrotnego tłumaczenia tego, co się stało i co muszą teraz zrobić ze swoim życiem. Doceniali go koledzy, bo zachęcał do wymiany doświadczeń i był otwarty na współpracę. Jego zespół i pacjenci traktowali go jak mentora. Jego żona i dziecko narzekali, bo rzadko bywał z nimi (taką cenę płaci się za zaangażowanie w pracę). Po południu miał zajęcia ze studentami ostatniego roku medycyny. Owym młodym ludziom, ambitnym i przepełnionym pragnieniem niesienia pomocy, mówił o kwestiach merytorycznych, ale i o tym, co dla niego oznacza być lekarzem: poświęcenie i pasję, ciągłe balansowanie – jak na linie, z próbą zachowania równowagi – między aktywnością zawodową (naznaczoną odpowiedzialnością i koniecznością stałego rozwoju i doskonalenia się oraz obecnością przy pacjentach) a byciem mężem i ojcem. Podkreślał, że wprawdzie nigdy nie da się osiągnąć stanu pożądanej doskonałości, czyli stanu idealnego zrównoważenia, ale warto działać tak jakby to było możliwe. Zachęcał do budowania partnerskich relacji z pacjentami w oparciu o postawę empatyczną. "W przeciwnym razie – mówił – będziesz doktorkiem od wyrostka czy złamanej ręki, który boi się popełnienia błędu i wiecznie tkwi w tym samym miejscu. A skoro chcesz mieć lepsze efekty, ty sam musisz coś zrobić inaczej – nie da się wykonywać wiecznie tych samych działań i oczekiwać odmiennych rezultatów. Niezbędna jest zmiana." Co możesz zrobić inaczej?

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo