Część trzecia: "O partnerstwie w relacjach między lekarzem a pacjentem"

Komunikacja z pacjentem – przewodnik dla położników-ginekologów w sześciu odsłonach. Część trzecia: "O partnerstwie w relacjach między lekarzem a pacjentem"

12.10.2014
Izabela Barton-Smoczyńska
NAF Agencja Badawczo-Doradcza

"Przychodzi baba do lekarza..." to z punktu widzenia satyryków temat interesujący i budzący spore emocje. Dlaczego? Bo ujmuje relację, której doświadczamy wszyscy, ponieważ każdy – prędzej czy później – staje się wspomnianą "babą". Nawet lekarz! Doświadczamy więc uniwersalnej sytuacji. Na dodatek temat żartów dotyczy komunikacji, która zawsze sprawia ludziom problem – można więc liczyć na różne lapsusy. I co najważniejsze, prześmiewana w dowcipach relacja jest skrzyżowana i niezwykle złożona pod względem wszelakich zależności.

Najprostszy schemat biomedyczny traktuje tę relację jako kontakt między pacjentem, czyli osobą mającą chory organ, odczuwającą konkretną dolegliwość lub potrzebę upewnienia się co do swego stanu zdrowia, a lekarzem, którego zadaniem jest wyleczyć dany narząd, usunąć dolegliwość lub przynajmniej spowolnić rozwój choroby. Do tego celu konieczne jest postawienie diagnozy (najlepiej trafnej) i podjęcie konkretnych działań terapeutycznych. Taka zależność odpowiada innym schematom postępowania: "zepsuty samochód → mechanik samochodowy" czy "dziura w ulubionej sukience → krawcowa". Teoretycznie układ jest prosty. Sytuację jednak komplikuje fakt, że interakcje przyczyniające się zarówno do efektywności, jak i efektowności wizyt u lekarza (i w konsekwencji trafności żartów z cyklu "Przychodzi baba do lekarza...") zachodzą między konkretnymi osobami – mającymi swoje potrzeby, oczekiwania, zwyczaje i wartości. Zdarzenie to ma charakter spotkania i wymiany doświadczeń interpersonalnych. Budzi emocje, porusza.

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo