Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Zwiększenie pH w żołądku wskutek stosowania IPP

29.04.2020
prof. dr hab. n. med. Andrzej Dąbrowski, Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku

Jak cytować: Dąbrowski A.: Bezpieczeństwo stosowania inhibitorów pompy protonowej. Med. Prakt., 2019; 7-8: 128–130

Skróty:IPP – inhibitor(y) pompy protonowej

Czy zwiększenie pH w żołądku wskutek stosowania IPP ma wpływ na wchłanianie i skuteczność innych leków?

Tak, dotyczy to leków przeciwgrzybiczych, takich jak ketokonazol i itrakonazol, oraz innych leków – lewotyroksyny, mykofenolanu mofetylu, atazanawiru i nelfinawiru. Wchłanianie wymienionych leków jest zmniejszone w przypadku jednoczesnego stosowania IPP. Odwrotny efekt zaobserwowano w przypadku raltegrawiru, lopinawiru i rytonawiru.

Czy zwiększenie pH w żołądku wskutek stosowania IPP ma wpływ na trawienie i wchłanianie składników pokarmowych, w tym witamin i mikroelementów?

Kwaśność soku żołądkowego ma wpływ na wchłanianie ważnych minerałów (np. wapnia, żelaza, magnezu) spożywanych w postaci soli tych pierwiastków oraz witaminy B12 związanej z białkami pokarmowymi.
Wyniki badań wskazują, że znaczne zahamowanie wydzielania kwasu solnego może upośledzać wchłanianie wapnia. Dotyczy to jednak sytuacji, gdy źródłem tego pierwiastka jest nierozpuszczalny w wodzie węglan wapnia; jednakże i w tym przypadku problem znika, gdy pacjent spożywa lekko kwaśny posiłek. Zahamowanie wydzielania kwasu solnego w żołądku nie wpływa natomiast na wchłanianie soli i innych związków wapnia rozpuszczalnych w wodzie ani wapnia zawartego w mleku lub serze.
Niewiele jest badań dotyczących ewentualnego związku przyjmowania IPP z niedoborem żelaza. U chorych z zespołem Zollingera i Ellisona stosowanie IPP przez 6 lat nie prowadziło do niedoboru żelaza. U chorych na hemochromatozę pierwotną IPP znacznie zmniejszają wchłanianie niehemowego żelaza oraz potrzebę wykonywania flebotomii. Wyniki ostatnich badań sugerują, że długotrwałe (≥2 lat) stosowanie leków hamujących wydzielanie kwasu solnego w żołądku (IPP lub antagonistów receptora H2) zwiększa ryzyko niedoboru żelaza. Ryzyko to rośnie wraz z siłą hamowania wydzielania kwasu solnego i maleje po przerwaniu terapii tymi lekami. Od wielu lat pojawiają się opisy przypadków ciężkiej hipomagnezemii po długotrwałym stosowaniu IPP. Wobec ogromnej skali stosowania IPP na całym świecie są to przypadki rzadkie, które mogą być wynikiem idiosynkrazji.
Wyniki wielu badań wskazują, że długotrwałe stosowanie IPP wiąże się z 2–4-krotnym wzrostem ryzyka niedoboru witaminy B12, ale inne badania tego nie potwierdzają.

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.