Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 30

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Pracujesz jako rezydent na SOR. Pełnisz ostry dyżur okulistyczny w godzinach nocnych. Około godziny 1 po północy wchodzi do gabinetu 38-letni mężczyzna w dobrym stanie ogólnym, uskarżający się na pogorszenie ostrości wzroku. Ze wstępnie zebranego wywiadu wynika, że pacjent zauważył pogorszenie się ostrości wzroku już około 3–4 tygodni temu.

Co robisz?

A. Odmawiasz przyjęcia pacjenta, tłumacząc, że SOR służy do przyjmowania nagłych przypadków, tymczasem jego problem taki nie jest.

B. Pouczasz pacjenta, żeby nie przychodził na SOR z drobnostkami.

C. Pytasz pacjenta, czy wydarzyło się dziś coś jeszcze, co spowodowało, że zgłosił się na SOR.

D. Wykonujesz tonometrię oka, żeby „się nauczył” nie przychodzić na SOR bez potrzeby.

E. Przyjmujesz pacjenta i pytasz, czy pogorszeniu się ostrości wzroku towarzyszą inne objawy.

F. Rozpoznajesz na wstępie presbiopię i odsyłasz pacjenta do gabinetu okulistycznego po szkła korekcyjne.

G. Wymieniasz listę możliwych chorób, które bywają przyczyną takich dolegliwości, i mówisz, że do ich wykluczenia potrzebne są różne badania specjalistyczne.

H. Mówisz, że na SOR przyjmuje się pacjentów po wypadkach okulistycznych bądź w razie nagłych zachorowań, dlatego prosisz pacjenta o poczekanie w poczekalni i zajmujesz się najbardziej poszkodowanymi.

Zobacz poprzedni test >> TEST 29

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo