Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 31

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Jesteś w trakcie specjalizacji z chorób wewnętrznych i jako rezydent pełnisz dyżury w punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Na przyjęcie jednego pacjenta przeznaczono tam średnio 20 minut. Dziś przyjąłeś w trybie nagłym 54-letniego pacjenta z dusznością i bólem zamostkowym. Z zebranego wywiadu wynika, że pacjent cierpi również na wzdęcia i zaburzenia rytmu wypróżnień od około 3 miesięcy.

A. Rozszerzasz wywiad dotyczący charakteru bólu, badasz pacjenta i zlecasz badanie EKG oraz ocenę markerów uszkodzenia mięśnia sercowego.

B. Mówisz pacjentowi, że o ile dobrze zrozumiałeś, główny problem stanowi ból za mostkiem, dlatego podczas tej wizyty skupisz się właśnie na nim. Sugerujesz, aby w sprawie zaburzeń rytmu wypróżnień umówił się na wizytę innego dnia.

C. Mówisz poirytowany, że „zrobili sobie poradnię rejonową z nocnego dyżuru”, po czym z niechęcią wykonujesz EKG.

D. Stwierdzasz, że zaburzenia wypróżniania to błaha sprawa, która nie wymaga nagłej pomocy lekarskiej.

E. Informujesz, że w ramach pomocy doraźnej zajmujesz się problemami stanowiącymi bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia, w związku z czym zajmiesz się tylko bólem za mostkiem. Z problemami z wypróżnieniem pacjent powinien zgłosić się do lekarza rodzinnego.

F. Wskazujesz pacjentowi kartkę na drzwiach z napisem: „Podczas jednej wizyty poruszamy jeden problem medyczny”.

G. Koncentrujesz się na obu problemach i wypisujesz skierowania na badanie kału oraz konsultację proktologiczną.

H. Informujesz pacjenta, że oba jego problemy są poważne: pierwszy wskazuje na zawał, drugi zaś budzi podejrzenie nowotworu. W związku z tym kierujesz go na dalszą konsultację na SOR.

Zobacz poprzedni test >> TEST 30

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo