Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 32

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Do przychodni zgłasza się 89-letni mężczyzna. Podczas wizyty mówi, że nie potrzebuje już recept na leki na nadciśnienie tętnicze, ponieważ nie chce dłużej żyć.

A. Oceniasz sprawność funkcjonalną i umysłową pacjenta.

B. Pytasz pacjenta, dlaczego się tak czuje. Tłumaczysz, że odstawienie leku nie spowoduje zgonu. Pytasz, jak mógłbyś mu pomóc.

C. Oferujesz pacjentowi pomoc w godnym odejściu.

D. Zapewniasz pacjenta, że ma prawo podjąć taką decyzję.

E. Podajesz pacjentowi adres internetowy kliniki w Holandii, która specjalizuje się w takich przypadkach.

F. Wypisujesz dokument DNR (do not resuscitate), żeby go miał w swoich dokumentach na potrzeby rodziny i zespołu karetki pogotowia.

G. Informujesz rodzinę o jego decyzji.

H. Mówisz pacjentowi, żeby się nie wygłupiał. Uważasz, że jego decyzja jest nieracjonalna i że w takim przypadku obowiązkiem lekarza jest nakazanie pacjentowi przyjmowanie leków zgodnie z zasadami i wytycznymi.

Zobacz poprzedni test >> TEST 31

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo