Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 33

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Po dyplomie pracujesz jako stażysta w gabinecie lekarza rodzinnego. Na wizytę zgłasza się matka z 8-letnim synem. Prosi o przepisanie jakiegoś syropku, ponieważ jej dziecko „strasznie” kaszle.

A. Starannie zbierasz wywiad i próbujesz ustalić, dlaczego matka określa kaszel dziecka jako „straszny”.

B. Zbierasz wywiad, osłuchujesz dziecko i przepisujesz mu najbardziej popularny syrop na kaszel.

C. Mówisz matce na wstępie, że zrobisz wszystko w celu ustalenia przyczyny kaszlu. Starannie zbierasz wywiad, badasz dziecko, a następnie przepisujesz lek zgodnie z twoją aktualną wiedzą i tłumaczysz jego działanie.

D. Mówisz matce na wstępie, że postarasz się dziecko wyleczyć. Starannie zbierasz wywiad, badasz dziecko, a następnie przepisujesz lek zgodnie z twoją aktualną wiedzą i tłumaczysz, dlaczego jest najlepszym wyborem.

E. Zbierasz wywiad, po czym osłuchujesz dziecko i pytasz go, jaki syrop lubi najbardziej.

F. Zbierasz wywiad, po czym osłuchujesz dziecko, ale odmawiasz przepisania syropu na kaszel, ponieważ większość leków przeciwkaszlowych nie jest przeznaczona dla dzieci.

G. Zbierasz wywiad, po czym mówisz matce, że jest przewrażliwiona, ponieważ nie ma czegoś takiego, jak „straszny” kaszel – jest tylko kaszel suchy lub produktywny. Następnie badasz dziecko i przepisujesz lek.

H. Mówisz matce, że istotnie charakter kaszlu mógł ją zaniepokoić, ale chciałbyś w pierwszym rzędzie ustalić fakty i rozpoczynasz zbieranie wywiadu.

Zobacz poprzedni test >> TEST 32

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo