Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 39

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Pracujesz jako rezydent na oddziale pediatrii. Wieczorem około godziny 22 wchodzisz do sali, żeby zbadać nowo przyjęte dziecko z wysoką gorączką, ale babcia opiekująca się dzieckiem nie pozwala na włączenie światła i przeprowadzenie badania lekarskiego, ponieważ „Jasio właśnie usnął”.

Co robisz?

A. Zgadzasz się zbadać dziecko rano, po jego obudzeniu.

B. Wbrew protestom babci odkrywasz kołdrę i zaczynasz badać dziecko.

C. Informujesz, że odpowiedzialność za niezbadanie dziecka obciąży opiekuna, ponadto dokonasz wpisu w historii choroby i zgłosisz to do sądu rodzinnego.

D. Starasz się przekonać babcię, że chcąc pomóc gorączkującemu dziecku, musisz się zorientować, gdzie znajduje się źródło infekcji. Poza tym bez badania nie możesz wdrożyć właściwego leczenia.

E. Długo przedstawiasz babci dziecka argumenty wskazujące, że dziecko znalazło się w szpitalu pod opieką lekarską i że niemożność zbadania pacjenta może opóźnić wdrożenie właściwego leczenia.

F. Podkreślasz, że rozumiesz troskę babci, zarazem jednak komunikujesz, iż dziecku grozi potencjalne niebezpieczeństwo, dlatego ze względu na jego dobro chcesz go zbadać dzisiaj.

G. Pytasz, dlaczego babcia nie chce obudzić dziecka, po czym dodajesz, że nie powinieneś odkładać badania lekarskiego do rana.

H. Informujesz babcię, że nie jest prawnym opiekunem dziecka, dlatego nie może podejmować takich decyzji.

Zobacz poprzedni test >> TEST 38

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo