Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 40

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

W gabinecie lekarza POZ przyjmujesz 32-letnią kobietę z objawami sugerującymi astmę oskrzelową. Wobec braku pewnego rozpoznania decydujesz się na tak zwaną próbę terapeutyczną i przepisujesz leki wziewne. Po godzinie z apteki wraca rozgoryczona pacjentka i informuje, że cena za leki jest bardzo wysoka. Pyta, dlaczego nie dostała refundowanego leku.

Co robisz?

A. Wyjaśniasz, że najchętniej dałbyś jej leki za darmo, ale nie możesz.

B. Solidaryzujesz się z pacjentką i mówisz, że jej pretensje są zrozumiałe, ale zgodnie z przepisami nie możesz przepisać leków refundowanych, gdyż mógłbyś zapłacić wysoką karę.

C. Powiedz pacjentce, że rozumiesz jej rozgoryczenie, ale tak wyglądają listy refundacyjne i nie możesz tego zmienić.

D. Pokazujesz pacjentce listę leków refundowanych opublikowaną przez Ministerstwo Zdrowia i mówisz, że nie będziesz się tłumaczył za ministra.

E. Solidaryzujesz się z pacjentką i mówisz, że „te bęcwały z ministerstwa” znowu coś uchwaliły, a ty ponosisz konsekwencje.

F. Powiedz, że takie są przepisy, nie ty je ustalałeś i żałujesz, że zamiast leczyć, musisz tłumaczyć biurokratyczne zarządzenia.

G. Sprawdzasz jeszcze raz, czy nie popełniłeś błędu, a następnie tłumaczysz, że leki refundowane przysługują chorym na choroby przewlekłe lub w stanie zagrożenia życia, co w tym przypadku nie ma miejsca (podejrzenie choroby).

H. Przepisujesz lek na nazwisko innego pacjenta z rozpoznaną astmą i prosisz, żeby pacjentka utrzymała to w tajemnicy.

Zobacz poprzedni test >> TEST 39

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo