Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 43

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Pracujesz jako rezydent na oddziale kardiochirurgii. Jesteś bardzo zajęty. Tymczasem twój 67-letni pacjent, któremu wszczepiono pomosty aortalno-wieńcowe (bajpasy), od tygodnia uskarża się na ból w okolicy rany pooperacyjnej, a wczoraj pojawiło się ropienie. Wyniki posiewów wskazują na zakażenie szpitalne MRSA. Szef twojego zespołu poprosił, żebyś poszedł do chorego i uzyskał od niego pisemną zgodę na reoperację.

Co robisz?

A. Wyjaśniasz pacjentowi, że odczuwany ból jest typowy w przebiegu pooperacyjnym, ale trzeba skontrolować gojenie się rany w znieczuleniu ogólnym.

B. Prosisz pacjenta na rozmowę i wyjaśniasz mu problem zakażeń szpitalnych, po czym pytasz, czy ma jakieś pytania.

C. Przypominasz pacjentowi, że w formularzu zgody na pierwszy zabieg była wzmianka o ryzyku powikłań i możliwości powtórnej interwencji.

D. Mówisz pacjentowi, że operacja niestety nie do końca się udała, ponieważ rana zaropiała.

E. Zapraszasz pacjenta do swojego gabinetu, gdyż uważasz, że niepomyślne wiadomości wymagają spokoju i intymnej atmosfery do rozmowy.

F. Prosisz pielęgniarkę o przekazanie informacji pacjentowi, a sam przychodzisz z dokumentami po pół godzinie.

G. Masz ważniejsze sprawy do załatwienia, dlatego przekładasz rozmowę na inny dzień.

H. Spotykasz pacjenta na korytarzu, tłumaczysz mu w dwóch zdaniach, że należy coś sprawdzić, po czym podsuwasz mu dokumenty do podpisania.

Zobacz poprzedni test >> TEST 42

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo