Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 46

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Do gabinetu lekarza rodzinnego przychodzi na konsultację matka z 10-letnim dzieckiem z cechami atopowego zapalenia skóry. Zmiany są nasilone, rozległe i bardzo swędzące. Dziecko z tego powodu bardzo źle śpi i ma kłopoty z koncentracją w szkole. Proponujesz leczenie maścią z glikokortykosteroidem, ale na słowo „steryd” matka dziecka krzywi się i prosi, żeby nie zapisywać takiego leku.

Co robisz?

A. Ignorujesz zastrzeżenia matki i przepisujesz maść steroidową. Mówisz, że tylko to pomoże dziecku.

B. Pytasz matkę, dlaczego boi się leków steroidowych działających miejscowo.

C. Mówisz, że wszystkim twoim pacjentom ten lek pomagał.

D. Odstępujesz od przepisania maści ze steroidem.

E. Mówisz matce, że rozumiesz jej wątpliwości, i proponujesz, że wyjaśnisz, jak działają steroidy stosowane miejscowo i czym się to różni się od steroidoterapii systemowej.

F. Mówisz matce, że należy natychmiast rozpocząć leczenie dziecka, w przeciwnym razie mogą się rozwinąć poważne powikłania i wówczas trudno będzie opanować przebieg choroby.

G. Mówisz, że skoro rodzice nie chcą zastosować się do twoich zaleceń, odmawiasz dalszego leczenia dziecka.

H. Pytasz matkę, jakie objawy choroby są z jej punktu widzenia najbardziej uciążliwe, a następnie – wskazując na te objawy i na zaburzenia codziennego funkcjonowania (szkoła, sen) – tłumaczysz działanie leku.

Zobacz poprzedni test >> TEST 45

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo