Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Test kompetencji komunikacyjnych - SYTUACJA 52

Autorzy: Wojciech Feleszko, Łukasz Małecki
Test pochodzi z podręcznika "Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy", pod redakcją Marii Nowiny Konopki, Wojciecha Feleszki, Łukasza Małeckiego

Pracujesz jako rezydent w szpitalu rejonowym w małym mieście. W izbie przyjęć spotykasz 43-letnią pacjentkę leczoną na oddziale psychiatrycznym z powodu schizofrenii paranoidalnej. Na twój widok pacjentka oznajmia, że ma zamiar zabić swojego sąsiada i że już kupiła nóż w tym celu. Po krótkiej rozmowie z pacjentką nabierasz przekonania, że mówi poważnie i że faktycznie chce zrealizować swoje zamiary.

Co robisz?

A. Okazujesz opanowanie i spokój, a w rozmowie – otwartość i szacunek. Starasz się zdobyć jak najwięcej informacji o stanie zdrowia pacjentki.

B. Obracasz wyznania pacjentki w żart, ponieważ sądzisz, nie jest zdolna spełnić swoich zapowiedzi.

C. Starasz się nie wzmacniać urojeń, nie wyśmiewasz jej, lecz traktujesz te groźby poważnie.

D. W obawie przed naruszeniem spokoju w izbie przyjęć dzwonisz po pracowników ochrony.

E. Zwracasz się o opinię do działu prawnego szpitala.

F. Dzwonisz do sąsiada pacjentki i informujesz go o jej zamiarach.

G. Pytasz pacjentkę, czy możesz ujawnić treść waszej rozmowy osobom trzecim, a następnie informujesz sąsiada pacjentki oraz policję o jej zamiarach.

H. Sugerujesz konsultację psychiatryczną w poradni zdrowia psychicznego.

Zobacz poprzedni test >> TEST 51

Wybierz trzy najwłaściwsze drogi postępowania w tej sytuacji:

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo