Czy otwarta postawa chirurga szkolącego zachęca studentów do głośnego wyrażania wątpliwości klinicznych?

Wpływ zachowania starszego chirurga na zdolność uczących się do głośnego wyrażania wątpliwości klinicznych – badanie z randomizacją

21.11.2014
Omówienie artykułu: Influence of surgeon behavior on trainee willingness to speak up: a randomized controlled trial
M.J. Barzallo Salazar i wsp.
J. Am. Coll. Surg., 2014; DOI: 10.1016/j.jamcollsurg.2014.07.933

Opracował dr n. med. Andrzej L. Komorowski

Metody: RCT, analiza ITT

Populacja: 55 studentów medycyny (śr. wieku 26 lat, mężczyźni 44%) uczestniczących w 2-dniowym podstawowym szkoleniu poświęconym technice laparoskopowego usunięcia przydatków. W pierwszym dniu szkolenia omówiono podstawy techniki laparoskopowej obejmujące zasady preparowania tkanek (sekwencja skoagulować–przeciąć). Zwrócono szczególną uwagę na konieczność koagulowania tkanki przed przecięciem ze względu na ryzyko krwawienia. Uzupełnienie szkolenia stanowił film, na którym pokazano masywne krwawienie powstałe w wyniku przecięcia tkanek przydatków bez uprzedniego skoagulowania. W drugim dniu szkolenia studenci wzięli udział w laparoskopowej operacji wycięcia przydatków na symulatorze laparoskopowym.

Wybrane treści dla pacjenta
  • Ostre uszkodzenie nerek w ciąży
  • Kamica żółciowa

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo