Jak rozmawiać z pacjentem

  • Czyj to jest dom?

    Czyj to jest dom?

    Sayantani DasGupta pisze o traktowaniu innych – nie tylko pacjentów – jak ludzi, jak równych mimo odmiennych potrzeb, odmiennej sprawności, pochodzenia, rasy, doświadczenia życiowego. Wspomina o nierówności w relacji lekarz–pacjent i o tym, że lekarz musi jej być świadomy.

  • Im prostszy język, tym lepiej

    Im prostszy język, tym lepiej

    Jak rozmawiać z pacjentem niepełnosprawnością intelektualną? – Wyjaśnienie i tłumaczenie zmniejszają lęk, bez względu na to, czy mamy do czynienia z pacjentem borykającym się z depresją, lękiem czy niepełnosprawnością intelektualną – zapewnia Magdalena Nowak-Szwalgin, psycholog i psychoterapeuta.

  • Pięć sposobów informowania o ryzyku w sposób zrozumiały dla pacjenta

    Pięć sposobów informowania o ryzyku w sposób zrozumiały dla pacjenta

    Skuteczna komunikacja stanowi fundament ukierunkowanej na pacjenta podstawowej opieki zdrowotnej, jednak rozmowy z pacjentami dotyczące ryzyka mogą być trudne. Proste techniki mogą pomóc wyjaśnić pacjentowi ryzyko wystąpienia choroby lub ryzyko związane z określonym badaniem przesiewowym.

  • Jak rozmawiać z pacjentem z otyłością?

    Jak rozmawiać z pacjentem z otyłością?

    Jeżeli lekarz zadba o relacje z pacjentem zmagającym się z otyłością w taki sposób, że pozwoli to pacjentowi na zrozumienie sytuacji, nazwanie problemu, a następnie z lekarzem wypracują wspólny front w walce o zdrowie, to będzie ogromny sukces – mówi dr Małgorzata Majewska, językoznawczyni i badaczka komunikacji z UJ w Krakowie.

  • Czy można podczas telekonsultacji rozpoznać czerniaka?

    Czy można podczas telekonsultacji rozpoznać czerniaka?

    Odpowiedziała prof. Joanna Narbutt.

  • Biomedycyna w historii najnowszej

    Biomedycyna w historii najnowszej

    Artykuł stanowi fragment rozdziału „Dualizm jako źródło cierpień I: filozofia, literatura i medycyna” z książki „Medycyna narracyjna. Teoria i praktyka”.

  • Telemedycyna w&nbsp;praktyce cz. 2. <br> Każdy pacjent to inna historia, czyli o&nbsp;indywidualizacji podejścia podczas telekonsultacji

    Telemedycyna w praktyce cz. 2.
    Każdy pacjent to inna historia, czyli o indywidualizacji podejścia podczas telekonsultacji

    Obejrzyj dyskusję z udziałem Karoliny Komorowskiej-Legierskiej, dr n. med. Elżbiety Kryj-Radziszewskiej, prof. dr. hab. Macieja Kupczyka oraz dr n. med. Anny Gurdy-Dudy.

  • Rak to doświadczenie

    Rak to doświadczenie

    Zdrowe myślenie w praktyce oznacza pilnowanie swoich myśli. Zwłaszcza myśli o przyszłości, co jest głównym tematem, który zajmuje chorych. Panuje przekonanie, że należy się martwić o przyszłość, bo tak postępuje człowiek rozsądny, a ktoś, kto tego nie robi, jest lekkoduchem i nie bierzmy z niego przykładu. Ale to przecież bez sensu, bo nikt nie zna przyszłości, natomiast to, co sobie o niej wyobrażamy, ma ogromny wpływ na teraźniejszość.

  • Kiedy pacjent nie słyszy

    Kiedy pacjent nie słyszy

    Z powodu trudności w komunikacji wiele osób głuchych zraża się i nie decyduje się na dalsze kontakty z personelem medycznym, a w efekcie rezygnuje z leczenia. To coś na wzór spotęgowanego efektu białego fartucha - mówi Piotr Kimla, autor karty komunikacji z osobą głuchą.

  • <!-- 2z6-->Jak lekarz powinien rozmawiać z&nbsp;pacjentem transseksualnym?

    Jak lekarz powinien rozmawiać z pacjentem transseksualnym?

    Jak zwracać się do tej osoby? Czy respektować jej tożsamość płciową? Z jakimi trudnościami mierzy się w takiej sytuacji lekarz? Odpowiada dr Bartosz Grabski.

28 artykułów - strona 1 z 3

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo