2) Sprzęt i pomoce
Dowolna osłona umożliwiająca całkowite zakrycia
oka.
3) Osoby przeprowadzające test
Pediatra, lekarz rodzinny
4) Sposób przeprowadzenia badania
Dziecko należy zachęcić do patrzenia na wprost
(np. na przyciągającą wzrok zabawkę). Zasłaniając
lewe oko dziecka, obserwujemy ustawienie lub
zmianę ustawienia jego prawego oka. Czynność
powtarzamy da drugiego oka. Obserwujemy także
ewentualne ruchy prawego i lewego oka podczas
odsłaniania oka.
5) Interpretacja wyników testu
Zez rozpoznajemy, jeśli podczas zasłaniania
jednego oka obserwuje się nastawczy ruch oka
odsłoniętego oraz jeśli podczas odsłaniania oka
widoczny jest ruch oka odsłanianego. Ruch oka
świadczy o podejmowaniu fiksacji (próba ustawienia
na wprost) oka, które było nieprawidłowo ustawione.
Ruch uprzednio zasłoniętego oka w kierunku
nosa świadczy o ustawieniu oka na zewnątrz
(gdy było zasłonięte), czyli o zezie rozbieżnym.
Ruch wcześniej zasłoniętego oka na zewnątrz
świadczy o ustawieniu oka do wewnątrz (gdy było
zasłonięte), czyli o zezie zbieżnym.
6) Kryteria dodatniego wyniku testu
Występowanie zeza rozpoznajemy, kiedy widoczny
jest ruch oka (odsłoniętego lub odsłanianego).
Ryc. 1. Asymetria w położeniu refleksów rogówkowych świadczy o nieprawidłowym ustawieniu gałek ocznych (przedrukowano z Med. Prakt. Pediatr. 4/2011)
*Krawczyk A.: Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń narządu wzroku. W: Jodkowska M., Mikiel-Kostyra K., Oblacińska A. (red.): Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń stanu zdrowia i rozwoju u dzieci w wieku 0–5 lat. Warszawa, Instytut Matki i Dziecka, 2011