Wpływ edukacji rodziców, lekarzy lub obu grup na podejmowanie decyzji o szczepieniu przeciwko HPV

Data utworzenia:  03.02.2014
Aktualizacja: 07.07.2014
Omówienie artykułu: Effectiveness of decision support for families, clinicians, or both on HPV vaccine receipt
A.G. Fiks i wsp.
Pediatrics, 2013; 131: 1114–1124

Opracowała dr med. Bożena Dubiel

Skróty: ABI – względne zwiększenie korzyści, CI – przedział ufności, HPV – ludzki wirus brodawczaka, ITTintention-to-treat analysis, POZ – podstawowa opieka zdrowotna, RCT – badanie z randomizacją

Metodyka: RCT (cluster-randomized; randomizacji poddano placówki POZ, a nie pacjentów), analiza ITT

Populacja: 22 486 dziewcząt w wieku 11–17 lat pozostających pod opieką 22 placówek POZ

Interwencja I: skierowana do lekarzy POZ, obejmująca: elektroniczny program przypominający o potrzebie szczepienia przeciwko HPV (dla każdej z 3 dawek oddzielnie), godzinną prezentację dotyczącą skuteczności i bezpieczeństwa szczepień, audyt i raport zwrotny pokazujący wyniki programu

Interwencja II: skierowana do rodziców, obejmująca: telefoniczny program przypominający o możliwości i terminie szczepienia dziewczynek przeciwko HPV, rozmowę i przypomnienie o szczepieniu podczas każdej wizyty lekarskiej (interwencje prowadzono oddzielne dla każdej z 3 dawek)

Interwencja III: skierowana zarówno do lekarzy POZ, jak i rodziców (interwencja I + II)

Kontrola: bez dodatkowych interwencji

Wyniki: W ciągu trwającego rok badania, w porównaniu z grupą kontrolną, stwierdzono:

  • w grupie, w której interwencją objęto zarówno lekarzy, jak i rodziców – zwiększenie odsetka dziewcząt zaszczepionych przeciwko HPV (odpowiednio dla pierwszej dawki: 25 vs 16%, ABI: 9% [95% CI: 4–13]; dla drugiej dawki: 73 vs 65%, ABI: 8% [95% CI: 0–14]; dla trzeciej dawki: 76 vs 63%, ABI: 13% [95% CI: 8–18]; uwaga: podanie drugiej i trzeciej dawki oceniano tylko u dziewcząt, które otrzymały odpowiednio pierwszą i drugą dawkę szczepionki)
  • w grupie, w której interwencją objęto tylko lekarzy
  • zwiększenie odsetka dziewcząt, które otrzymały pierwszą dawkę szczepionki przeciwko HPV (24 vs 16%, ABI: 8% [95% CI: 3–13]), ale podobny odsetek dziewcząt, które otrzymały drugą i trzecią dawkę (odpowiednio dla drugiej dawki: 64 vs 65%, ABI: 0% [95% CI: od –9 do 5]; dla trzeciej dawki: 67 vs 63%, ABI: 4% [95% CI: od –2 do 9])
  • w grupie, w której interwencją objęto tylko rodziców
  • zwiększenie odsetka dziewcząt, które otrzymały drugą i trzecią dawkę (odpowiednio dla drugiej dawki: 71 vs 65%, ABI: 6% [95% CI: 3–8]; dla trzeciej dawki: 73 vs 63%, ABI: 11% [95% CI: 6–15]), ale podobny odsetek dziewcząt, które otrzymały pierwszą dawkę szczepionki przeciwko HPV (18 vs 16%, ABI: 2% [95% CI: 0–3]).

Wnioski: Wielokierunkowy program obejmujący lekarzy i rodziców ma korzystny wpływ na liczbę dziewcząt zaszczepionych przeciwko HPV. Edukacja lekarzy zwiększa szansę na rozpoczęcie szczepienia, podczas gdy na jego kontynuację większy wpływ ma edukacja rodziców.

Wybrane treści dla pacjenta
  • Zaburzenia somatyzacyjne u dzieci i młodzieży
  • Kamica pęcherzyka żółciowego u dzieci
  • Opryszczka u dzieci
  • Cukrzyca u dzieci
  • Podgłośniowe zapalenie krtani (krup wirusowy)
  • Alergia na leki u dzieci
  • Astma u dzieci - mechanizmy i przyczyny
  • Zapalenie oskrzelików
  • Kamica przewodów żółciowych u dzieci
  • Alergiczny wyprysk kontaktowy u dzieci

Reklama

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Przegląd badań