Zarządzanie PPE powinno być skoordynowane poprzez krajowe i międzynarodowe mechanizmy zarządzania łańcuchem dostaw PPE, obejmujące m.in.:
1) prognozowanie zapotrzebowania na PPE na podstawie racjonalnych modeli ilościowych w celu racjonalizacji zamówień
2) monitorowanie i kontrolę zamówień na PPE składanych przez państwa i inne duże podmioty
3) upowszechnienie scentralizowanego zarządzania zamówieniami w celu uniknięcia dublowania zamówień i zapewnienia ścisłego przestrzegania podstawowych zasad zarządzania zapasami, a tym samym ograniczenia marnotrawstwa, nadwyżek i wyczerpania się zapasów PPE
4) monitorowanie całego łańcucha dystrybucji PPE
5) monitorowanie i kontrolę dystrybucji PPE z magazynów placówek ochrony zdrowia.
Stosowanie PPE podczas przeładunku towarów z państw dotkniętych przez COVID-19
Zalecenia dotyczące racjonalnego stosowania i rozdzielania PPE podczas przeładunku towarów pochodzących z państw dotkniętych przez COVID-19:
1) nie zaleca się noszenia żadnych masek podczas przeładunku towarów z państw dotkniętych przez COVID-19
2) nie ma wymogu noszenia rękawiczek w celach innych niż ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi, na przykład podczas kontaktu z przedmiotami o nierównych powierzchniach
3) co ważne, noszenie rękawiczek nie zwalnia z obowiązku właściwej higieny rąk, zgodnie z zasadami opisanymi powyżej
4) podczas dezynfekcji towarów lub palet nie ma obowiązku stosowania dodatkowych PPE poza standardowo zalecanymi.
Dotychczas nie odnotowano przypadku zakażenia człowieka przez kontakt z towarami wysyłanymi z państw dotkniętych przez COVID-19.
WHO będzie nadal ściśle monitorować rozwój epidemii COVID-19 i w razie potrzeby aktualizować zalecenia. W przypadku niewprowadzenia aktualizacji dokument automatycznie straci ważność po 2 latach od daty publikacji.
Piśmiennictwo:
1. Infection prevention and control of epidemic-and pandemic-prone acute respiratory infections in health care. Geneva: World Health Organization; 2014 (dostęp: 27.02.2020)2. Telemedicine: opportunities and developments in Member States: report on the second global survey on eHealth. Geneva: World Health Organization; 2009. Global Observatory for eHealth Series, 2 (dostęp: 27.02.2020)
3. Beckman S., Materna B., Goldmacher S. et al.: Evaluation of respiratory protection programs and practices in California hospitals during the 2009-2010 H1N1 influenza pandemic. Am. J. Infect. Control., 2013; 41: 1024–1031. doi:10.1016/j.ajic.2013.05.006.
4. Janssen L., Zhuang Z., Shaffer R.: Criteria for the collection of useful respirator performance data in the workplace. J. Occup. Environ. Hyg., 2014; 11: 218–226. doi:10.1080/15459624.2013.852282
5. Janssen L.L., Nelson TJ, Cuta K.T.: Workplace protection factors for an N95 filtering facepiece respirator. J. Occup. Environ. Hyg., 2007; 4: 698–707. doi:10.1080/15459620701517764.
6. Radonovich L.J. jr, Cheng J., Shenal B.V. et at.: Respirator tolerance in health care workers. JAMA, 2009; 301: 36–38. doi:10.1001/jama.2008.894.
7. Home care for patients with COVID-19 presenting with mild symptoms and management of their contacts: interim guidance. Geneva: World Health Organization; 2020 (dostęp: 27.02.2020)
8. Advice on the use of masks in the community, during home care, and in health care settings in the context of COVID-19: interim guidance (dostęp: 27.02.2020)