Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies.
Jestem lekarzem Jestem pacjentem

Aktualności

  • „Czy chciałby pan jeszcze o coś zapytać?”

    „Czy chciałby pan jeszcze o coś zapytać?”

    Młodsi studenci są otwarci na nawiązywanie relacji z pacjentami. Ta gotowość gubi się podczas studiów. A staż i specjalizacja mogą przyczyniać się do tego, że lekarz przestaje widzieć w pacjencie człowieka, tylko pozycję w dokumentacji – mówili paneliści podczas I Międzynarodowego Kongresu Patient Empowerment.

  • Pacjenci nie wiedzą, jak rozmawiać z lekarzem

    Pacjenci nie wiedzą, jak rozmawiać z lekarzem

    Media odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu polityki zdrowotnej. Wskazują błędy w systemie i podpowiadają rozwiązania. Mogą być też rzecznikiem pacjentów, zwłaszcza w kontaktach z urzędnikami. To dzięki pośrednictwu mediów chorzy często otrzymują dostęp do nowoczesnych leków i terapii. Innym problemem komunikacyjnym w służbie zdrowia są relacje na linii pacjent–lekarz. Zmiana podejścia obu stron mogłaby przynieść lepsze efekty w postaci bardziej skutecznego leczenia.

  • Skąd się biorą opinie pacjentów o lekarzach?

    Skąd się biorą opinie pacjentów o lekarzach?

    Nie liczba publikacji naukowych, funkcje w towarzystwach medycznych czy wystąpienia na kongresach decydują dzisiaj o reputacji lekarza. Żyjemy w czasach zmierzchu ery tradycyjnie rozumianych autorytetów - pisze Ewa Borek.

  • Pacjenci symulowani pomogą studentom

    Jak w prosty sposób wyjaśnić skomplikowaną procedurę medyczną, jak powiedzieć pacjentowi, że dalsza terapia nie przyniesie spodziewanych rezultatów, jak poradzić sobie z jego negatywnymi emocjami, a czasem nawet agresją.

  • Komunikacja kluczowa dla efektywnej opieki medycznej

    Komunikacja kluczowa dla efektywnej opieki medycznej

    Z raportu OECD i KE wynika, że tylko co trzeciemu polskiemu pacjentowi lekarz dał możliwość zadawania pytań, a tylko co drugi konsultował plan leczenia. – Biurokracja pochłania nawet 80 proc. czasu lekarzy – komentuje dr Katarzyna Jankowska, prezes PTKM.

  • „Komunikacja – wyzwaniem współczesnej medycyny”

    Ponad 150 osób uczestniczyło w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Komunikacja – wyzwaniem współczesnej medycyny”, która odbyła się 5 listopada.

  • Minister uhonorowany przez WUM

    26 października studenci Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego uczęszczający na fakultet „Techniki komunikacyjne w relacji lekarz-pacjent” mieli okazję porozmawiać na temat aspektów tej zależności z ministrem zdrowia Konstantym Radziwiłłem.

  • I Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Komunikacja w medycynie"

    22 października w Centrum Biblioteczno-Informacyjnym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego odbyła się I Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Komunikacja w medycynie”. Wydarzenie objął patronatem JM Rektor WUM – prof. Mirosław Wielgoś.

  • Szpital w oczach pacjentów

    Szybkie i profesjonalne przyjęcie do szpitala, grzeczne i życzliwe pielęgniarki, dobrze przekazane informacje na temat stanu zdrowia ale zbyt mały kontakt z lekarzami, którzy w dodatku mogliby być… nieco bardziej uprzejmi – tak w dużym skrócie wygląda szpital w Zawierciu w oczach pacjentów, którzy wzięli udział w anonimowej ankiecie.

  • "Panuje ciche przyzwolenie na agresję wobec personelu medycznego"

    "Panuje ciche przyzwolenie na agresję wobec personelu medycznego"

    Spotykamy się z agresją słowną, a czasem nawet fizyczną. Najczęściej problem dotyczy osób będących pod wpływem alkoholu, środków odurzających, ale często też bez przyczyny: by wyładować swoje frustracje za np. zły system opieki zdrowotnej, zbyt długie czekanie w kolejce do lekarza – opowiada piel. Grażyna Gaj, Sekretarz ZK OZZPiP.

140 artykułów - strona 1 z 14

Zadaj pytanie ekspertowi

Masz wątpliwości dotyczące komunikacji z pacjentem? Nie wiesz jak rozmawiać z rodziną chorego? Wyślij pytanie, dostaniesz indywidualną odpowiedź eksperta!

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo