Zaburzenia afektywne i lęki

  • Bunt dojrzewania czy depresja?

    Jestem terapeutką i bardzo często rodzice nastolatków pytają mnie: „Czy objawy mojego dziecka są prawdziwe? Czy to nie jest tylko okres buntu dojrzewania?”. Wielu rodziców zastanawia się, jak rozróżnić objawy depresji od przejściowego smutku, złości, czy też lenistwa – pisze Aleksandra Brzezińska, psychoterapeutka, pedagog specjalny.

  • Ostatni dzwonek

    To był ostatni dzwonek. Wielu uczniów go nie usłyszało podczas ostatniego dnia szkoły, bo już jakiś czas temu przestali do niej chodzić. Nasi podopieczni nie mieli siły wstać z łóżka. Nie wychodzili z pokojów, bo bali się ludzi. Nie włączali kamerki podczas lekcji online, bo widok samego siebie powodował płacz związany z niską samooceną. W takim stanie psychicznym są młode osoby, które razem z rodzicami – na szczęście – zgłosiły się po pomoc do Fundacji „Twarze depresji”.

  • Zaburzenia lękowe uogólnione w dzieciństwie – cz. 2. Diagnostyka i leczenie

    Niektóre dzieci temperamentalnie cechują się bardziej lękliwym usposobieniem i jeśli nie powoduje to ich cierpienia i nie utrudnia w znaczący sposób funkcjonowania, nie wymagają leczenia. Szczególnym wyzwaniem jest ocena pod kątem zaburzeń lękowych niemowląt i dzieci młodszych. Kontakt werbalny w tych początkowych latach życia jest ograniczony, więc podstawą lekarskiej oceny w tym przypadku są w dużej mierze przekazy niewerbalne.

  • Zaburzenia lękowe uogólnione w dzieciństwie – cz. 1. Epidemiologia i obraz kliniczny

    Dzieci z tym rozpoznaniem doświadczają ciągłego napięcia, które w tej populacji często manifestuje objawami somatycznymi, np. zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi czy bólami głowy lub symptomatologia sugeruje zgoła inne rozpoznanie psychiatryczne. Dlatego ustalenie trafnego rozpoznania często stanowi wyzwanie dla klinicystów.

  • Depresja u osób w wieku rozwojowym. Pomiędzy normą a patologią – cz. 4.

    Podsumowanie opisanego przypadku – które objawy należą do normy rozwojowej, a które do objawów depresyjnych?

  • Depresja u osób w wieku rozwojowym. Pomiędzy normą a patologią – cz. 3.

    Część 3. Postępowanie – psychoterapia i farmakoterapia

  • Depresja u osób w wieku rozwojowym. Pomiędzy normą a patologią – cz. 2.

    Część 2. Postępowanie – psychoedukacja (w tym rodziny)

  • Depresja u osób w wieku rozwojowym. Pomiędzy normą a patologią – cz. 1.

    Część 1. Obraz kliniczny depresji u nastolatka. Kiedy norma rozwojowa, a kiedy powód do interwencji?

  • Jak leki przeciwdepresyjne wpływają na mózg u młodzieży?

    To zrozumiałe pytanie, jakie może zadać nastolatek i którego może się spodziewać lekarz. Głównym tematem niniejszego artykułu przeglądowego jest swoisty wpływ selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny na mózg młodych osób.

  • Depresja może się pojawić nawet u małego dziecka

    Depresja to choroba nie tylko dorosłych. Kiedy rozwinie się u dziecka i jest lekceważona, wpłynie nie tylko na jego rozwój, ale i może spowodować problemy w życiu dorosłym – mówi dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistyczny Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi.

23 artykuły - strona 1 z 3