Kluczową dla ustalenia diagnozy autyzmu pozostaje kwestia nieprawidłowości w zakresie społecznych zdolności poznawczych wpływających na możliwość rozpoznawania emocji i utrzymywania uwagi w kontaktach z innymi osobami.
Zapraszamy do wysłuchania wykładu prof. Małgorzaty Janas-Kozik i lek. Krzysztofa M. Wilczyńskiego wygłoszonego na XIV Krajowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Kontrowersje w psychiatrii 2022”.
Kto w społeczeństwach pierwotnych miał więcej cech obecnie uważanych za autystyczne? Dlaczego płeć męska dominuje wśród osób z ASD? Czego będą dotyczyły najbliższe badania genów? Odpowiada prof. Małgorzata Janas-Kozik.
Rozpoznanie zaburzeń z ASD nierzadko wiąże się ze skomplikowanym i nieoczywistym procesem z uwzględnieniem diagnozy różnicowej, czyli wykluczeniem innych niż zaburzenia ze spektrum autyzmu, możliwych przyczyn problemów, z którymi zgłasza się dziecko.
Powtarzające się wzorce zachowań mogą być odbierane jako przyjemne lub kojące, ale też stanowić źródło stresu, zakłócając codzienne funkcjonowanie i zdolność uczenia się. Dlatego wiedza, jakie leczenie jest skuteczne w zmniejszaniu nasilenia tych objawów, jest niezwykle ważna.
Wczesne rozpoznanie i zwrócenie uwagi na deficyty w obszarach funkcjonowania społecznego oraz werbalnej i pozawerbalnej komunikacji dają możliwość wypracowania poprzez trening umiejętności m.in. uczestniczenia w interakcji i rozpoznawania emocji. Znaczenie wdrożenia wczesnych interwencji wyjaśnia prof. Małgorzata Janas-Kozik.
Prof. Małgorzata Janas-Kozik wyjaśnia, czy teorie o wpływie szczepień na wystąpienie tych zaburzeń i diet eliminacyjnych na leczenie dzieci nimi dotkniętych zostały potwierdzone w badaniach.
Badania prowadzone na bliźniętach jednojajowych są cennym źródłem danych o roli czynników genetycznych. W części przypadków bardzo trudno podać jedną przyczynę zaburzeń. Prof. Małagorzata Janas-Kozik podkreśla, że ASD nie są procesem postępującym, nie mijają po 18. rż., ale objawy można łagodzić wcześnie rozpoczętymi treningami.
O czynnikach wpływających na większą czujność diagnostyczną specjalistów i ich kompetencje, ale także większą świadomość społeczną – np. wśród rodziców – istnienia spektrum zaburzeń autystycznych, mówi prof. Małgorzata Janas-Kozik.
Czy donosowa oksytocyna poprawia funkcjonowanie społeczne i poznawcze u dzieci w wieku 3–17 lat z ASD?
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.