Zasady organizacji szczepień przeciwko COVID-19 w miejscu pobytu pacjenta

01.03.2021
Małgorzata Ściubisz
NFZ

Osoby, których stan zdrowia uniemożliwia samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień przeciwko COVID-19 lub skorzystanie z transportu organizowanego przez jednostki samorządu terytorialnego, mogą skorzystać ze szczepienia w miejscu swojego pobytu. Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień, pacjent musi skontaktować się ze swoją poradnią podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) lub pielęgniarką opieki długoterminowej.

Zgodnie z komunikatem opublikowanym na stronie NFZ, pacjent wymagający wyjazdowego punktu szczepień nie może samodzielnie (np. przy pomocy IKP lub infolinii), tj. bez pośrednictwa poradni POZ, pod której opieką pacjent pozostaje (właściwa placówka POZ), zarejestrować się na tę formę szczepienia.

W przypadku zgłoszenia chęci szczepienia za pośrednictwem, np. infolinii, konsultanci poinformują pacjenta o konieczności skontaktowania się z właściwą placówką POZ celem oceny zasadności realizacji szczepienia pacjenta w miejscu jego pobytu. Jeżeli pacjent skontaktuje się bezpośrednio z wyjazdowym punktem szczepień, to punkt wyjazdowy kontaktuje się z właściwą placówką POZ.

Właściwa placówka POZ po przyjęciu zgłoszenia oraz dokonaniu weryfikacji przynależności pacjenta do danej placówki POZ (zapisania na listę aktywną), sprawdza czy pacjent posiada e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19. Jeśli pacjent nie posiada e-skierowania, a należy do grupy objętej bieżącym harmonogramem szczepień, wówczas lekarz wystawia pacjentowi skierowanie.

Oceny zasadności szczepienia w miejscu pobytu pacjenta placówka POZ dokonuje na podstawie:

  1. posiadanej wiedzy i dokumentacji medycznej pacjenta, lub
  2. udzielonej teleporady, lub
  3. wywiadu z osobą działającą w jego imieniu.

Ocenę zasadności szczepienia w miejscu pobytu pacjenta należy odnotować w dokumentacji medycznej. Informację o zasadności realizacji szczepienia przeciwko COVID-19 w miejscu pobytu pacjenta placówka POZ przekazuje bezpośrednio do wyjazdowego punktu szczepień, w każdy dostępny sposób, uzgodniony z wyjazdowym punktem szczepień, z zachowaniem bezpieczeństwa ochrony danych osobowych. Fakt przekazania informacji zostaje odnotowany w dokumentacji medycznej pacjenta, ale nie oznacza kwalifikacji do samego zabiegu szczepienia, której dokonuje lekarz wyjazdowego punktu szczepień.

W przypadku stwierdzenia braku przesłanek do skorzystania ze szczepienia przeciwko COVID-19 realizowanego przez wyjazdowy punkt szczepień, placówka POZ informuje o tym pacjenta lub osoby działające w jego imieniu. Szczegółowe informacje dotyczące zasad organizacji szczepień przeciwko COVID-19 realizowanych w miejscu pobytu pacjenta oraz dostępne są na stronie internetowej NFZ.

Wybrane treści dla pacjenta
  • Test combo – grypa, COVID-19, RSV
  • Koronawirus (COVID-19) a grypa sezonowa - różnice i podobieństwa
  • Szczepienia przed wyjazdem do Afryki Południowej
  • Szczepienie przeciwko gruźlicy
  • Szczepienie przeciwko pałeczce hemofilnej typu b (Hib)
  • Szczepienia przed wyjazdem na Karaiby (Wyspy Karaibskie)
  • Szczepienie przeciwko odrze, śwince i różyczce
  • Szczepienia przed wyjazdem do Afryki Północnej
  • Szczepienia obowiązkowe dla podróżnych
  • Szczepienie przeciwko błonicy, tężcowi i krztuścowi

Reklama

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Przegląd badań