Dostęp do usługi eWUŚ

Dostęp do eWUŚ

do góry strony
W celu uzyskania przez placówkę dostępu do eWUŚ (Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców), konieczne jest wygenerowanie elektronicznego wniosku, na podstawie którego NFZ udziela upoważnienia do korzystania z usługi. Wniosek ten należy złożyć w jednym z systemów NFZ (w zależności od rodzaju działalności: podmiot leczniczy/praktyka lekarska oraz miejsca jej prowadzenia). Dostęp do systemu jest możliwy poprzez strony poszczególnych OW NFZ.
  1. Uprawnienia do korzystania z usługi eWUŚ w województwach:
    • pomorskim
    • lubuskim
    • dolnośląskim
    • opolskim
    • łódzkim
    • śląskim
    • małopolskim
    • podkarpackim
  2. pozyskiwane są przez Portal Świadczeniodawcy i Portal Personelu dla świadczeniodawców posiadających umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lub lekarzy uprawnionych do wystawiania recept lekarskich.
  3. Uprawnienia do korzystania z usługi eWUŚ w województwach:
    • mazowieckim
    • świętokrzyskim
    • kujawsko-pomorskim
    • lubelskim
    • wielkopolskim
    • warmińsko-mazurskim
    • podlaskim
    • zachodniopomorskim
  4. pozyskiwane są przez System Zarządzania Obiegiem Informacji (SZOI) lub System Numerowania Recept Lekarskich (SNRL) dla świadczeniodawców posiadających umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lub lekarzy uprawnionych do wystawiania recept lekarskich.
Przejdź do skróconej instrukcji systemów NFZ.

Pozyskiwanie uprawnień do eWUŚ Portalu Świadczeniodawcy

do góry strony
Aby korzystać z systemu eWUŚ, konieczny jest dostęp do Portalu Świadczeniodawcy. Jeżeli nie masz jeszcze dostępu do Portalu Świadczeniodawcy, wypełnij wniosek rejestracyjny na stronie logowania do Portalu odpowiedniej dla OW NFZ placówki i prześlij wymagane w nim dokumenty na wskazany adres. Po otrzymaniu dokumentów OW NFZ utworzy konto świadczeniodawcy i przekaże dane dostępowe na podany adres e-mail.
W celu uzyskania uprawnień do korzystania z eWUŚ:
  • Zaloguj się w Portalu Świadczeniodawcy i w sekcji Administracja wybierz opcję Zarządzanie upoważnieniami do korzystania z systemu eWUŚ.
  • Jeżeli w części Zarządzanie upoważnieniami do korzystania z systemu eWUŚ, w sekcji Przegląd wniosków o nadanie upoważnienia do korzystania z systemu eWUŚ brak upoważnień, złóż wniosek o wydanie upoważnienia do korzystania z usługi.
  • Zatwierdź wniosek, zaakceptuj stosowne oświadczenia.
  • Przyjęty wniosek uzyska docelowo status "Zatwierdzony".
  • Sprawdź w Danych użytkownika, czy w systemie figurują wszystkie niezbędne dane. W przypadku braku administratora portalu możesz wybrać opcję z menu głównego Wniosek o nadanie uprawnień administratora.
  • Sprawdź w zakładce Administracja prawami dostępu poprawność danych pozostałych użytkowników mających dostęp do systemu eWUŚ, ewentualnie dodaj kolejnych – operatorzy w sekcji Uprawnienia powinni mieć zaznaczone: "Brak uprawnień".
  • Następnie w Zarządzanie upoważnieniami do korzystania z systemu eWUŚ, w zakładce Zarządzanie operatorami, możesz złożyć wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora, klikając przy nazwisku przycisk "Złóż" lub nadać uprawnienia operatora, klikając "Nadaj".
  • Lokalny administrator powinien otrzymać dodatkowe uprawnienia w sekcji Administracja prawami dostępu, umożliwiające mu zarządzanie w systemie eWUŚ.
  • Jeżeli dodany operator nie korzystał jeszcze z Portalu, konieczne jest, aby po uzyskaniu dostępu, zalogował się do niego w celu ustalenia swojego hasła.
  • Użytkownicy systemu eWUŚ powinni podpisać załączniki do regulaminu Portalu (dokumentów nie przesyła się do NFZ, powinny być przechowywane w siedzibie świadczeniodawcy).

Pozyskiwanie uprawnień do eWUŚ Portalu Personelu

do góry strony
Aby korzystać z usługi eWUŚ, należy mieć dostęp do Portalu Personelu. Jeżeli dopiero rozpoczynasz pracę w Portalu, wypełnij wniosek rejestracyjny w oknie logowania do Portalu właściwym dla swojego OW NFZ i wyślij na wskazany adres. Po otrzymaniu dokumentów OW NFZ przekaże Ci na podany adres e-mail dane dostępowe do Portalu.
W celu uzyskania uprawnień do korzystania z eWUŚ:
  • Zaloguj się w Portalu Personelu i w sekcji Administracja wybierz Wnioski o nadanie upoważnienia do korzystania z systemu eWUŚ.
  • Jeżeli w oknie Przegląd wniosków brak upoważnień, złóż wniosek o wydanie upoważnienia do korzystania z usług eWUŚ.
  • Zaakceptuj stosowne oświadczenia i zatwierdź/złóż wniosek.
  • Wydanie lekarzowi upoważnienia, o czym zostanie poinformowany stosownym komunikatem w Portalu, oznacza nadanie mu uprawnień lokalnego administratora.
  • W sekcji Zarządzanie kontami użytkowników jest możliwość przeglądania oraz dodawania nowych użytkowników powiązanych z lekarzem.
  • Przewiduje się, że przeznaczenie dodatkowych kont jest związane jedynie z wykorzystywaniem ich w systemie eWUŚ, a zarządzać uprawnieniami eWUŚ może lokalny administrator.
  • Jeżeli chcesz dodać związaną z Twoim profilem osobę jako administratora lokalnego, w zakładce Zarządzanie uprawnieniami do korzystania z usługi eWUŚ przejdź do Zarządzanie operatorami i złóż wniosek o nadanie jej uprawnień, klikając "Złóż"; aby nadać uprawnienie operatora eWUŚ, kliknij przycisk "Nadaj".
  • W związku z ograniczeniami narzucanymi przez system eWUŚ nie jest możliwe współdzielenie konta pomiędzy lekarzami bądź lekarzem i świadczeniodawcami. Każdy użytkownik Portalu Personelu musi mieć unikalny identyfikator w całym Portalu Personelu (PESEL w przypadku lekarza i kod personelu dostępny na ekranie po zalogowaniu się przez użytkownika głównego w przypadku użytkowników dodatkowych). Jeżeli dana osoba pracuje dla wielu lekarzy, będzie musiała mieć inny kod personelu dla każdego konta związanego z danym lekarzem.
  • Jeżeli dodany operator nie korzystał jeszcze z Portalu, konieczne jest, aby po uzyskaniu dostępu, zalogował się do niego w celu ustalenia swojego hasła.
  • Użytkownicy systemu eWUŚ powinni podpisać załączniki do regulaminu Portalu (dokumentów nie przesyła się do NFZ, powinny być przechowywane w siedzibie świadczeniodawcy).

Pozyskiwanie uprawnień do eWUŚ w SZOI

do góry strony
Aby korzystać z sytemu eWUŚ, należy mieć dostęp do Systemu Zarządzania Obiegiem Informacji – Portalu SZOI. Jeżeli nie posiadasz jeszcze dostępu do systemu SZOI, wejdź na stronę logowania do SZOI właściwą dla swojego OW NFZ i wypełnij formularz rejestracyjny, który należy przesłać wraz z wymaganymi w nim dokumentami na wskazany adres OW NFZ. Po otrzymaniu dokumentów OW NFZ utworzy konto i przekaże na podany adres e-mail dane dostępowe.
W celu uzyskania uprawnień do korzystania z eWUŚ:
  • Zaloguj się w Portalu SZOI i w zakładce Administrator kliknij Upoważnienia eWUŚ, a następnie otwórz okno Wnioski (do listy wniosków mają dostęp osoby mające nadane uprawnienie Zarządzanie kontrahentem).
  • W oknie Wnioski dodaj wniosek o wydanie upoważnienia do korzystania z usług eWUŚ, klikając przycisk Świadczeniodawcy.
  • Uzupełnij wniosek, następnie kliknij Dalej i zatwierdź dane, przekazując go do OW NFZ.
  • Po weryfikacji wniosku przez NFZ świadczeniodawca otrzyma upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ – status wniosku zmieni się na "Przyjęty".
  • Wypełnij dostępny w systemie wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora i podpisz stosowne oświadczenia dostępne pod przyciskiem Załączniki (dokumentów nie należy wysyłać do NFZ; powinny być przechowywane w siedzibie świadczeniodawcy).
  • O przyjęciu wniosku zostaniesz poinformowany komunikatem przekazanym na konto SZOI, a uzyskane uprawnienia pozwolą Ci na potwierdzanie prawa do świadczeń oraz dodawanie kont tzw. operatorów (jeżeli nie korzystali jeszcze z SZOI) i zarządzanie ich uprawnieniami.
  • Dodawanie kolejnych operatorów lub edycja ich danych jest możliwe w zakładce Administrator Portalu w części Operatorzy.
  • Po kliknięciu przycisku Operatorzy i zaznaczeniu wybranej osobie opcji uprawniającej do eWUŚ będzie możliwe nadanie uprawnień.
  • Aby dokończyć proces nadawania operatorowi uprawnienia, należy się zalogować jako lokalny administrator, następnie w zakładce Upoważnienia eWUŚ kliknąć przycisk Dodawanie upoważnienia operatora i w nowym oknie wskazać właściwą osobę.
  • Jeżeli dodany operator nie korzystał jeszcze z systemu SZOI, konieczne jest, aby po uzyskaniu dostępu, zalogował się do niego w celu ustalenia swojego hasła, co umożliwi nadanie mu uprawnień.
  • Dane logowania do systemu eWUŚ są identyczne, jak do systemu SZOI.

Pozyskiwanie uprawnień do eWUŚ w SNRL

do góry strony
Aby korzystać z sytemu eWUŚ, należy mieć dostęp do Systemu Numerowania Recept Lekarskich – Portalu SNRL. Jeżeli nie masz jeszcze dostępu do systemu SNRL, wejdź na stronę logowania do SNRL właściwą dla swojego OW NFZ i wypełnij formularz rejestracyjny, który należy przesłać na podany adres. Po otrzymaniu dokumentów OW NFZ przekaże Ci drogą pocztową/e-mailem dane dostępowe. W celu uzyskania uprawnień do korzystania z eWUŚ:
  • Zaloguj się w systemie SNRL. W zakładce Współpraca z NFZ kliknij Upoważnienia eWUŚ i w oknie Wnioski kliknij przycisk z wnioskiem o wydanie upoważnienia do korzystania z usług eWUŚ dla lekarza (przycisk: Osoby uprawnionej). Uprawnienia do przeglądania wniosków posiada użytkownik, któremu nadano uprawnienie "Zarządzaj kontrahentem" w zakładce Administrator, po wybraniu sekcji Operatorzy i opcji Uprawnienia.
  • Zapoznaj się z "Zasadami korzystania z eWUŚ", kliknij Dalej i zatwierdź dane, przekazując dokument do OW NFZ.
  • Po przejściu dalej wniosek otrzymuje status "Przekazany".
  • Zmiana statusu wniosku na "Przyjęty", oznacza, że zostało nadane upoważnienie, o czym zostaniesz poinformowany za pomocą komunikatu przekazanego na skrzynkę w systemie SNRL.
  • Uzupełnij dostępny w oknie Wnioski wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora, wskazując właściwą osobę i podpisz stosowne oświadczenia dostępne w systemie pod przyciskiem Załączniki (dokumentów nie należy wysyłać do NFZ, powinny być przechowywane w placówce).
  • O przyjęciu wniosku zostaniesz poinformowany komunikatem przekazanym na konto SNRL. Uzyskane uprawnienia pozwalają na potwierdzanie prawa do świadczeń oraz dodawanie kont tzw. operatorów (jeżeli nie korzystali jeszcze z systemu SNRL) i zarządzanie ich uprawnieniami.
  • Edycja danych i dodawanie kolejnych operatorów (np. recepcjonisty) jest możliwe w zakładce Administrator, w części Operatorzy.
  • Po kliknięciu przycisku Operatorzy i zaznaczeniu wybranej osobie opcji uprawniającej do eWUŚ będzie możliwe nadanie jej uprawnień.
  • Aby dokończyć proces nadawania uprawnień operatorowi, należy się zalogować jako lokalny administrator, następnie w zakładce Upoważnienia eWUŚ (po zaznaczeniu opcji Upoważnienia) kliknąć w Upoważnieni operatorzy przycisk Dodawanie upoważnienia operatora i wskazać właściwą osobę. (Ważne, aby operator podpisał oświadczenia dotyczące korzystania z usługi dostępne w systemie.)
  • Jeżeli dodany operator nie korzystał jeszcze z systemu SNRL, konieczne jest, aby po uzyskaniu dostępu, zalogował się do niego w celu ustalenia swojego hasła, co umożliwi nadanie mu uprawnień.
  • Dane logowania do systemu eWUŚ są identyczne, jak do systemu SNRL.