Praca terapeutyczna z pacjentem z BD rozpoczyna się od psychoedukacji, w której uczestniczą również najbliżsi. Kolejne działania podejmowane są w obrębie ograniczania oraz radzenia sobie z objawami behawioralnymi, a następnie poznawczymi. Konieczna staje się identyfikacja sposobów radzenia sobie pacjenta ze stresem. Jeżeli sposoby te są niefunkcjonalne, wprowadza się odpowiednie techniki.
Jak dotąd pozostaje niejasne, czy należy przerwać bądź kontynuować farmakoterapię i którzy pacjenci mogą odnieść z takiego postępowania największe korzyści.
Skuteczność psychoterapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zaburzenia lękowego z napadami paniki została przebadana naukowo i wynosi 85–87%. Opisując przebieg terapii napadów paniki, powołano się na elementy planu leczenia zaproponowanego przez Wellsa w oparciu o model paniki Clarka.
Każdy epizod lęku społecznego rozpoczyna się od sytuacji, w której osoba mogłaby zostać poddana ocenie społecznej. Ponieważ pacjenci z tym zaburzeniem mają silne pragnienie zrobienia dobrego wrażenia przy niskiej wierze co do własnych zdolności społecznych, zaczynają odczuwać lęk. Ten ostatni zaczyna objawiać się poprzez reakcje somatyczne i poznawcze.
Najważniejszą wartością CBT w leczeniu osób cierpiących na depresję jest spojrzenie na to zaburzenie w kategoriach przewlekłego procesu chorobowego prowadzącego do deterioracji, a nie w kategorii pojedynczych epizodów. Taka perspektywa sprzyja zapobieganiu nawrotom. Podczas psychoterapii pacjent uczy się technik, z których korzystanie już po skończeniu terapii znacznie zmniejsza ryzyko ponownego wystąpienia epizodu depresji.
Wobec obecnej sytuacji – pandemii – zasadne staje się przeniesienie (w każdej możliwej sytuacji) kontaktu z pacjentami na formę online lub teleporad.
Ze względu na niewielką wiarygodność metaanaliz, badana w nich efektywność psychoterapii wydaje się zawyżona, a przynajmniej niejednoznaczna. Jedynie co 14. z dotychczas przeprowadzonych badań spełniało wysokie standardy metodologiczne.
O rodzajach psychoterapii i zależności pomiędzy wiekiem pacjenta a ich skutecznością mówi prof. Jerzy Aleksandrowicz.
Zapraszamy do wysłuchania wykładu prof. Lidii Cierpiałkowskiej wygłoszonego na VIII Krajowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Kontrowersje w psychiatrii 2016”, Kraków, 8–9.04.2016 r.
Terapia poznawczo-behawioralna, poradnictwo i wsparcie, trening umiejętności społecznych, psychoedukacja czy empatyczna postawa terapeuty? Którą z tych metod wybrać? Autorzy przeglądu systematycznego podjęli próbę oceny skuteczności wymienionych interwencji.
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.